Ti, kteří však hubnutí berou vážně, by měli navštívit odborníky a proto se teď řada Olomoučanů potí ve fitcentrech. „Lidé k nám chodí, a to jak ženy tak i muži. Během vánoc přibrali a tak se nás ptají, co mají pro sebe udělat. Mají možnost cvičit s lektory a připravíme pro ně i programy,“ uvedla majitelka Fitness Gym Neředín Miroslava Reichlová.

Podobnou zkušenost má i Leona Vymětalová z olomouckého Fitness Gym Vrábel. „Lidé se na nás teď obracejí. Většinou chodí pro radu, ptají se nás, co a jak mají dělat. Někteří spíš okoukávají a pak si přijdou zacvičit. Většinou se pak obracejí na osobního trenéra,“ uvedla.

Podle fitness instruktora Help Fitness clubu v Olomouci Martina Kočíře ale teprve největší nápor očekávají. „Několik lidí přišlo už po Novém roce, ale většinou přicházejí až tak v půlce ledna. Rozkoukávají se, zjišťují, co a jak funguje. Že chtějí zhubnout, si dávají i jako novoroční předsevzetí. Je to každý rok stejné. Přijdou s tím, že chtějí hubnout, a ptají se nás na možnosti, zjišťují nabídky,“ vysvětlil Kočíř.

Nejčastější chyby, kterých se lidé dopouštějí, jsou ty, když drží drastické diety. „Podaří se jim něco zhubnout, ale do půl roku mají kila zpátky. Většinou na to jdou přes jídlo, kdy omezují jídelníček, ale nemyslí přitom na pohyb. Což je špatně a mělo by to jít ruku v ruce,“ pokračoval Kočíř.

„Přes svátky je u lidí utlumená aktivita, všichni upadnou z předvánočního stresu do pohody a letargie a přejídají se cukrovím i ostatními dobrotami. Kila pak letí nahoru mnohem víc. A pak přichází přelomové období, tedy Nový rok a předsevzetí. Tehdy si klienti řeknou - tak už dost, teď s tím něco udělám,“ uvedla z Poradny podpory zdraví olomouckého Zdravotního ústavu zdravotní sestra Hana Sovišová.

Tady pro klienty nabízejí individuální konzultace nebo skupinové kurzy, které startují například 22. ledna. „Podíváme se do současného jídelníčku klienta a pak ho krok po kroku začínáme od základů měnit a ukazujeme jim chybičky, které jsou a jak je změnit,“ pokračovala Sovišová.

Většinou jde o skladbu jídla, o nevhodné potraviny či o již zmiňovaný nedostatek pohybu. „Leckdy to je i problém, o kterém se málo mluví, a to je naopak málo jídla. Jsou lidé, kteří řeší hubnutí tím, že začnou méně jíst a více sportovat, což také není ideální. Jsou i klientky, které drží dlouhodobě jídelníček velmi nízko a pak z toho mají psychické problémy, že nezhubnou i přesto, že málo jí,“ vysvětlila zdravotní sestra.

A co by tedy lidé měli dělat? „Když to shrnu do několika vět, tak by si měli hlídat energetický příjem a výdej. V současné době se nám osvědčuje hlídat si pohyb a to v podobě deseti tisíc kroků pro zdraví. Existují k tomu diagnostické a malé krokoměry. Deset tisíc kroků jsou podle délky zhruba tři až čtyři kilometry denně. Lidé by tak měli omezit jízdu autem, chodit víc do schodů a kdyby chtěl někdo hubnout, tak by měl udělat denně zhruba dvanáct až patnáct tisíc kroků. Je dobře, když se nám podaří zapojit i ten běžný rutinní pohyb,“ dodala Hana Sovišová.