Po metodě Pilates a cvičení TRX to byl alpinning, který nabírá na popularitě u nás i v zahraničí. O jaké cviky se jedná, pro koho je vhodný a jak se soutěžícím dařilo?

Chůze je činnost, kterou všichni zvládáme od útlého věku. V dnešní uspěchané době však nechodíme, jak bychom měli.

Stává se, že za den nepřesáhneme 2000 kroků. A to je mnohem méně, než potřebuje dospělý člověk, aby tělo dobře fungovalo. Během dne by totiž měl ujít minimálně 10 000 kroků.

Alpinningu se také říká Indoor walking, což lze přeložit jako „chůze uvnitř".

Pomocí speciálního přístroje si při alpinningu zkusíte chůzi s různým sklonem, rychlostí a přetížením. Při lekci alpinningu uděláte minimálně 2500 kroků. To je dobrý začátek.

Alespoň 10000 kroků denně

Chůze bojuje zejména proti obezitě a nemocem srdce a cév.

,,Výzkumy zjistily, že dostatek pohybu má pouze deset procent obyvatel vyspělých zemí. 10 000 kroků odpovídá průměrně sedmi kilometrům, tedy vzdálenosti, kterou bychom měli denně ujít pro zlepšení zdraví, udržení kondice a optimální váhy," vysvětluje lektorka a trenérka Lucie Štrajtová.

Proč se lektoři studia Flex-Fitness rozhodli alpinning zařadit do programu soutěže?

,,Alpinning je zařazen do soutěže, protože je to naprosto přirozený pohyb, který každý z nás zvládá již od malička. Při alpinningu si klient zdokonalí držení těla, zapojí tělesný střed, při správném držení aktivuje i často oslabené mezilopatkové svaly a především při každém kroku pracuje celý pohybový aparát. Při pravidelném cvičení alpinningu si člověk tvaruje postavu a zvyšuje kondici," dodala lektorka.

Zvládne to každý

Alpinning nemá věková omezení, protože pokud klient zvládá chůzi zvládne i tuto disciplínu.

,,Mám rozmanitou škálu klientů od dvanáctiletých až po šedesátníky. Lekci si každý přizpůsobí dle své kondice a hlavně pro svoji pohodu. Na stroji lze nastavit sklon i přiměřenou zátěž. Takže při lekci je skvělé to, že každý klient si ji přizpůsobí sám pro sebe," popsala trenérka studia Flex-fitness.

Pro koho je alpinning vhodný a kdo by se mu měl vyhnout?

,,Alpinnig zvládne každý, kdo rád sportuje a umí si pohyb užít. U alpinningu není zdravotní omezení. Jen je nutno klientům s určitými zdravotními problémy nabídnout větší péči a najít pro ně tu správnou formu a zátěž tréninku. Pokud trpí na vysoký tlak, je nutno hlídat tepovou frekvenci. Pokud má klient problémy s kolenem, je potřeba nastavit správně pás a hlídat techniku chůze. Pokud lekci navštíví klient diabetik, je nutno hlídat hladinu cukru a podobně," vysvětlila Lucie Štrajtová.

Ideální jsou "bosé boty"

Jak se na lekci alpinningu obout a obléci?

,,Oblečení bych doporučila pohodlné a dobře odvádějící pot. S obuví je to složitější, ale základní a nejméně finančně náročné jsou úplně obyčejné běžecké boty, které mají měkkou podrážku, kterou lze ohnout. Pokud by chtěl klient do svého chodidla investovat, nedám dopustit na pětiprsté boty a nebo tzv. bosé boty, protože umožní dokonalou práci s chodidlem a to u chůze vždy začíná," vysvětlila Lucie Štrajtová.

A jak se našim soutěžícím dařilo v očích zkušené lektorky?

,,Vaši odvážní byli super a musím uznat, že ačkoli se jednalo o úplné začátečníky, rozjeli to naplno, i když si poctivě hlídali tepovku. Mám pocit, že si to krásně užili a já společně s nimi. Šetřit jsem je nemusela a těším se, že se s nimi uvidím i na dalších lekcích," uzavřela lektorka Lucie Štrajtová.

Autor: Kamil Polko