Značky se v ulicích mezi Šibeníkem a Štítného ulicí, kterými kamiony objíždějí "zakázanou" Foerstrovu, objevily na konci minulého týdne.

Místním totiž u došla trpělivost a pohrozili blokádou. Kvůli otřesům se lidem v Dvořákově ulici uvolnila i karma ze zdi, nákladní auta ničí nové obrubníky a komplikují provoz mezi třídou Míru a třídou Svornosti.

„Začalo to po uzavření Foerstrovy ulice pro nákladní dopravu. Řidiči si pak našli cestu tudy. Ještě před před půl rokem to ale nebylo tak hrozné. Jenže poslední dva měsíce, jak se začalo stavět, tudy jezdí dlouhé tahače naložené pískem. Jen od pěti od sedmi ráno jich tu napočítám i třicet, většinou místní firmy," popsal Karel Netopil z Dvořákovy ulice a poznamenal, že cesta vyskládaná z kostek nebyla na velkou zátěž stavěná.

Zhruba poslední rok se s ostatními snažil přimět olomoucký magistrát k řešení.

„Jako obyvatelé Dvořákovy jsme několikrát urgovali nejen úředníky pro řešení situace. Nic se neděje, stále jen slyšíme, že se připravuje celkové dopravní omezení města," připomněl, co ho vedlo k rozhodnutí zablokovat ulici auty.

Částečně uspěl, když volal majitelům přepravních firem.

Minulý týden v pondělí odeslal na radnici a úřad email, kde píše, že 27. dubna uplyne šedesát dní od jeho poslední písemné výzvy a po dohodě se sousedy zastaví provoz.

Tomu se město rozhodlo předejít.

„Ve Dvořákově ulici by se už na konci týdne mělo objevit přechodné dopravní značení, které zamezí vjezdu nákladních aut nad šest tun do této ulice. Jde o okamžitou reakci vedení města na situaci v dané lokalitě a požadavek občanů," reagovala mluvčí magistrátu Radka Štědrá.

Značka zakazující vjezd náklaďákům do Dvořákovy ulice

Značka zakazující vjezd náklaďákům do Dvořákovy ulice. Autor: DENÍK/Daniela Tauberová

Návrh jsme zdědili, zatím neodsouhlasili

Zákaz vjezdu kamionů do centra schválilo loni na podzim minulé vedení radnice.

Podnět k tomu přišel z komisí městských částí Hejčín, Řepčín a Olomouc-západ, kam spadá právě Dvořákova ulice.

Odhadovaný termín pro osazení zákazových značek byl tehdy do půl roku.

„Návrh jsme zdědili po minulé radě, teď je součástí jednání. Zatím jsme ho ještě neodsouhlasili," řekl primátor Antonín Staněk (ČSSD).

Pokud se povede zákaz prosadit, platit by mohl zhruba od přelomu roku.

Mapa původně plánovaných omezení vjezdu kamionů do centra Olomouce
Autor: Zdroj MmOl, infografika DENÍK/Jan Lakomý

Mapa plánovaných omezení vjezdu kamionů do centra Olomouce

Ničí tramvajové pásy, blokují přechody

Podobné zprávy mají obyvatelé Hejčína.

„Podle informace z únorové schůze komise městské části lze výsledek očekávat 'do Vánoc'. Přitom v Hejčíně je to s dopravou čím dál horší. Kamiony teď jezdí přes třídu Svobody a náměstí Hrdinů, přes kruhový objezd na Dobrovského a k nám do Hejčína, projedou Erenburgovou nahoru a míří pryč. Těžké vozy se štěrkem ničí tramvajové pásy a blokují přechody," řekl Rostislav Nepožitek, donedávna člen komise.

Minulá radnice schválila variantu, která by omezovala nákladním autům vjezd do městské památkové rezervace a vilové oblasti mezi Krapkovou a Foerstrovou ulicí.

Zákaz měl platit i pro ulice Erenburgova, Na Šibeníku, Na Trati, Svatoplukova, Tomkova a třídu Míru od ulice Pražská.

Záměr se ale nelíbí policii. Ta také opakovaně navrhuje pustit nákladní dopravu zpět do Foerstrovy.

Radnice zákazem před sedmi lety chtěla vytlačit kamiony na obchvat, což pomohlo.

Dopravní komisař: Nekoncepční řešení

Omezení na průtahu městem ale policie považuje za nesmyslné.

„V současné době je zpracováván návrh na uzavření nákladní dopravy do centra Olomouce, mimo dopravní obsluhu. Projekt je opět zcela nekoncepční, není podložen relevantním dopravním průzkumem," uvedl vrchní komisař Lubomír Pešout z odboru služby dopravní policie krajského ředitelství.

Podle policie lze tranzitní nákladní dopravu omezit i jinak, navíc už teď většinou volí cestu po obchvatu.

„Porovnáním nákladů na pohonné hmoty a časovou ztrátu při průjezdu městem a zaplacením mýtného na obchvatu vychází lépe obchvat," sdělil komisař.

Dodal, že Foerstrova ulice unese velkou zátěž a že nákladní dopravu místního významu nelze z provozu vyloučit.

Připomněl i investice Ředitelství silnic a dálnic do odhlučnění přilehlých obytných domů.

Policie nicméně nemůže rozhodnutí úřadů ohledně stanovení dopravního značení ovlivnit.