Na bouračkách se podepsala namrzlá silnice. Řidiči dostali za nedodržení vzdálenosti a nepřizpůsobení rychlosti pokuty.

Silničáři ujistili, že zimní údržbu důležité olomoucké tepny zvládli. Úsek zkontrolovali a nebylo potřeba sypat. Následně však mosty namrzly.

Údržbu klíčového olomouckého tahu od minulé zimy nezajišťuje krajská správa silnic, ale soukromá firma vybraná státem.

Hromadná nehoda sedmi aut a poté další tři nehody pěti vozidel se staly na nadjezdu v Tovární ulici minulou středu ráno.

Během půl hodiny bouralo více než 10 řidičů. Nehody se obešly bez zranění, ale značně zkomplikovaly dopravu, a to nejen v Tovární ulici.

Mimořádná meteorologická situace

Řidiči okamžitě kritizovali cestáře, že s námrazou nic neudělali.

Podle Ředitelství silnic a dálnic však firma, která má I/35 v Olomouci na starosti, dodržela smlouvu, v níž jsou stanoveny požadavky a lhůty na provedení zimní údržby.

„Proběhlo několik kontrolních jízd, ze kterých nevyplynula potřeba posypu v daném místě. Bohužel došlo k mimořádné meteorologické situaci, kdy v Tovární ulici namrzly mosty, kdy studený vzduch zapříčinil námrazu padající ranní mlhy,“ uvedl Martin Smolka, ředitel olomoucké krajské správy ŘSD.

„Jakmile jsme toto zjistili, okamžitě jsme na místo poslali posádky, které dle smluvních dojezdových časů na místě byly a posyp provedly," vzkázala firma, která má čtyřproudou silnici na starosti.

Měli to předsolit

Firma ošetřuje důležitou olomouckou komunikaci první zimu.

Vloni pro ni "dodavatelsky" zajišťovala zimní údržbu této čtyřproudovky ještě Správa silnic Olomouckého kraje, která vloni neuspěla ve státem vypsané soutěži na údržbu silnic nejvyšší priority v Olomouckém kraji.

„Na svých rajónech známe kritická místa. Měli to předsolit. To však vyžaduje zkušenosti. Stalo se. Už budou vědět,“ reagoval vedoucí olomouckého střediska Správy silnic Olomouckého kraje Jaroslav Krempl.

Když škrábu okno, je to varování

Podle krajského koordinátora BESIP Miroslava Charouze by řidiči měli zvláště v době, kdy meteorologové upozorňují na ledovku a namrzající silnice, zpozornět a vypnout rádio.

„Zkušený řidič by měl podle hluku pneumatik rozeznat, kdy jede po ledu a kdy po vodě. Úplně se změní hluk pneumatik. Sundám nohu z plynu, žádné prudké brzdění. Už to, že ráno u domu škrábu okno, by mělo být varováním,“ připomínal Miroslav Charouz.

Policie rozdávala pokuty

Policie v případě středečních bouraček v Tovární ulici vyhodnotila hromadnou nehodu sedmi aut jako nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly a nehoda byla vyřešena uložením pokuty v příkazním řízení.

„U dalších pěti vozidel se jednalo o celkem tři dopravní nehody a v tomto případě šlo o nepřizpůsobení rychlosti jízdy svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, její kategorii a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem. Tyto nehody byly vyřešeny na euroformuláře a udělením pokut v příkazním řízení,“ uzavřela policejní mluvčí Irena Urbánková.