Snad každá spolupráce scénáristy Petra Jarchovského a režiséra Jana Hřebejka vyústila v úspěšný filmový trhák.

Na svém kontě má dvojice například legendární Pelíšky, Pupendo, Musíme si pomáhat a mnoho dalších filmů.

Před nedávnem se Petru Jarchovskému zalíbila i detektivka olomouckého autora Michala Sýkory Případ pro exorcistu a vytvořil podle ní scénář k novému televiznímu filmu, který se částečně odehrává v Olomouci.

Případ pro exorcistuRežie Jan Hřebejk.

V březnu 2014 se natáčelo na o
lomouckém Horním a Dolním náměstí a ve vile na sile manželů Králíkových.

V detektivce podle knižní předlohy olomouckého spisovatele Michala Sýkory budou moci diváci vidět například Jana Budaře, Terezu Voříškovou, Miroslava Krobota nebo Marka Taclíka.

Část knižní předlohy se odehrává ve Štepánově na Olomoucku. Tato obec ale filmařům nevyhovovala, a tak se původně štěpánovské scény natáčely u Kralup nad Vltavou.


Co vás zaujalo na knize Michala Sýkory?
Debut Michala Sýkory Případ pro exorcistu mi doporučil můj kamarád Láďa Horáček, majitel a zakladatel nakladatelství Paseka. V Pasece vydává své knížky Petr Ša-bach, což je další blízký kamarád a autor předloh k některým mým scénářům. Michal dokázal hned ve svém debutu, že velmi dobře rozumí detektivnímu žánru, zejména anglické škole detektivky. Hned mi bylo jasné, že by byla škoda tenhle autorský potenciál nevyužít. Chtěl jsem se pokusit naplnit žánr, který dnes slaví v Evropě a ve světě velké reunion, i u nás. 

Plánují další série

Je psaní scénáře k detektivce obtížnější, než psaní komedie či dramatu?
Obdivuji autory, kteří dokážou napsat kvalitní detektivku. Vyžaduje to schopnost kombinovat, pracovat s logikou a ctít určité kánony. Zajímají mě ti autoři, kteří umějí překračovat hranice žánru směrem k psychologickému, sociologickému či historickému románu. Nikdy jsem nebyl vášnivým čtenářem detektivek. K tomuto žánru jsem se dostal vlastně nedávno, prostřednictvím některých výrazných děl současné skandinávské školy a také díky skvěle napsaným seriálům jako The Wire, Wallander, Most či True Detective.

K jakým detektivním filmům jste už napsal scénář?
Ve vlastní tvorbě jsem si vypůjčil detektivní žánr u scénáře k Hřebejkovu filmu Nevinnost. V případě Exorcisty jde o adaptaci Sýkorova románu. Jsem velmi rád, že se mi podařilo prosadit v České televizi nepříliš obvyklý formát třídílné minisérie. Díky rozsahu 3×70 minut se tak skutečně můžeme pokusit naplnit detektivní žánr. Společně se zajímavými postavami detektivů pátrat po příčinách zločinu, věnovat se do větší hloubky charakterům podezřelých a podobně. Pokud vše dobře půjde, vzniknou podle Sýkorových předloh ještě další dvě třídílné série Modré stíny a Pět mrtvých psů.

Štěpánov hraje ves u Prahy

Petr JarchovskýČást knihy Případ pro exorcistu se odehrává ve Štěpánově na Olomoucku. Proč jste pro natáčení vybrali jinou vesnici?
Štěpánov, do kterého Michal zařadil převážnou část děje svého románu, nevyhovoval nárokům filmového natáčení hlavně kvůli vzdálenosti od Prahy. O atmosféru Olomouce jsme však nechtěli přijít. V samotné Olomouci jsme natáčeli celkem čtyři dny, a to zejména výrazné a určující městské exteriéry. Chtěli jsme vytvořit alternativu k jiným detektivkám, které se povětšinou odehrávají v Praze. Většinu interiérů jsme pak natáčeli v Praze, a to z pochopitelných realizačních a rozpočtových důvodů, jako je transport herců a filmového štábu a techniky. Celková iluze by měla být taková, že se celý příběh odehrává v Olomouci a v jeho okolí. Vesnice, kterou jsme našli kousek od Prahy u Kralup nad Vltavou, se svým krajinným rázem Štěpánovu podobá.

Jedna z postav má předlohu v babičce pana Sýkory. Konzultoval jste s ním nějak při psaní scénáře charakteristiky postav?
Michal Sýkora dobře rozumí svým postavám. U některých došlo k malému posunu, ale vždy jsem vycházel z Michalovy koncepce. Verze scénáře četl a mohl se ke všem posunům vyjádřit. Moje úloha byla v tomto případě, na rozdíl od mých autorských scénářů, opravdu adaptační. Uplatnil jsem řemeslnou zkušenost a pokusil jsem se převést rozsáhlý román do řeči obrazů a scén. Musel jsem hodně redukovat, vzdát se autorských popisů a vnitřních komentářů postav a zároveň se pokusit neztratit nic z toho, co jsem pokládal v předloze za nosné a zábavné. A zejména se snažit neporušit stavbu detektivky, logiku a atmosféru příběhu.

Všechny to bavilo

Mluvil do scénáře i režisér Jan Hřebejk?
Honza Hřebejk přinesl svoji zkušenost s vedením herců, svůj smysl pro humor a ironii. Prosadil výrazné herecké obsazení, které už samo o sobě slibuje, že v případě exorcisty snad nepůjde jen o „další televizní detektivku". Hlavní role vytvořili skvělí herci Klára Melíšková, Stanislav Majer, Miroslav Krobot, Tereza Voříšková, Marek Taclík, Kryštof Hádek, Jan Budař a mnoho dalších. Sám jsem na natáčení několikrát byl a měl jsem dojem, že všechny zúčastněné práce opravdu baví.

Upravuje se nějak scénář v průběhu natáčení?
Ano, upravuje. Scénář není definitivním tvarem, tím je až film. V případě Exorcisty ale k nějakým zásadním změnám docházet nemohlo už z toho důvodu, že detektivka funguje jako stavebnice, ze které nemůžete svévolně odstraňovat jednotlivé dílky.

Petr Jarchovský

Petr JarchovskýScénárista Petr Jarchovský se narodil roku 1966 v Praze.

Spolu se svým přítelem z mládí režisérem a scenáristou Janem Hřebejkem vystudoval Akademické gymnázium v Praze a pak katedru scenáristiky a dramaturgie na pražské FAMU.

Podle povídky spisovatele Petra Šabacha napsal scénář k filmovému muzikálu Šakalí léta a odstartoval tak úspěšnou sérii filmů, na nichž pracoval s Janem Hřebejkem.

Společně vytvořili například úspěšný film Kráska v nesnázích, Medvídek, Želary a mnoho dalších.

Nyní pracují na natáčení filmu Případ pro exorcistu podle stejnojmenné knižní předlohy olomouckého spisovatele Michala Sýkory.