VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hranickem projíždí nejvíce vlaků v celé republice

Olomoucký kraj - Hranicko a Přerovsko se může pyšnit zajímavým prvenstvím. Prochází tudy totiž železniční trať, po které denně projede nejvíc vlaků v České republice.

11.12.2008
SDÍLEJ:

Během čtyřiadvaceti hodin projedou mezi stanicemi Hranice na Moravě a Prosenice téměř čtyři stovky vlaků.Foto: Jan Rotrekl

Během čtyřiadvaceti hodin úsekem mezi stanicemi Hranice na Moravě a Prosenice projedou téměř čtyři stovky vlaků. Z toho 138 vlaků slouží běžným cestujícím, dále tudy pravidelně projíždí 180 nákladních vlaků, 42 nákladních vlaků podle potřeby a 15 lokomotivních vlaků.

„Tento traťový úsek je skutečně nejzatíženějším v celé České republice. Propustná výkonnost je využita na 92 procent,“ uvedl Jiří Šťastný ze Správy železniční a dopravní cesty.

Podle jeho slov se jedná o dlouhodobou záležitost, kterou odůvodní již samotný pohled na železniční mapu České republiky. Na západním konci nejvytíženějšího úseku, v Prosenicích u Přerova, se sbíhá veškerá dopravní zátěž ze směru od Prahy, České Třebové a Olomouce a trať z Přerova, který je také důležitou železniční křižovatkou.

Dohromady se zde spojují železnice od Vídně a Břeclavi a trať z Brna.

Východní konec úseku spojuje dvě dvoukolejné trati. Jedna vede přes Vsetín na Slovensko, druhá k našim východním sousedům míří přes Ostravu a vede také do Polska.

Provoz na této trati byl zahájen již v roce 1842.

Železnice zde prošla několika rekonstrukcemi. Poslední významná modernizace zde byla ukončena v roce 2002. Vlaky mohou ve vybraných úsecích projíždět až stošedesátikilometrovou rychlostí.

Úsek mezi Prosenicemi a Hranicemi na Moravě měří 21 kilometrů a nejrychlejší vlaky jej zdolají za pouhých devět minut.

Památky: viadukty a tunel

Mezi Hranicemi a Prosenicemi železniční trať prochází přes několik památek. Pokud cestující vyrazí vlakem z Hranic ve směru do Přerova, projedou nejprve přes hranický viadukt.

V nedávné minulosti hrozilo, že České dráhy nechají historickou památku zbourat kvůli havarijnímu stavu. Vedení města však požádalo o zařazení na seznam státem historických památek a viadukt letos na jaře prošel rekonstrukcí.

Mezi Drahotušemi a Lipníkem nad Bečvou trať prochází obcí Slavíč, ve které se nachází významná železniční památka. V 19. století zde byl totiž vystavěn železniční tunel, který byl na tehdejší trati mezi Vídní a Krakovem jediný.

S postupným růstem železniční dopravy v oblasti Moravské brány až na nejzatíženější trať v České republice však muselo dojít ke zdvojkolejnění a částečné změně místa, kudy koleje dříve vedly.

Po dalším viaduktu projíždí vlak u Jezernice. Tento viadukt je za tmy dokonce osvětlen.

Pohled do historie trati

15. srpna 1842 - zprovoznění úseku mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou (součást Severní dráhy císaře Ferdinanda)
1. května 1847 - zprovoznění úseku mezi Lipníkem nad Bečvou a Bohumínem
1862 - 1863 - zdojkolejnění trati z Přerova do Lipníku
1869 - 1873 - zdvojkolejnění mezi Lipníkem a Bohumínem (konec provozu v tunelu ve Slavíči)
1961 - 1962 - elektrifikace úseku
1999 - 2002 - modernizace; výstavba druhého národního železničního koridoru, nová zastávka v Oseku


Autor: Jan Rotrekl

Místo události:
11.12.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Na Libavé volí i desítky záložáků, kteří jsou od pátku na týdenním cvičení ve ve výcvikovém prostoru. Vojáci si předem museli vyřídit voličské průkazy. Hlasovali ve volební místnosti Obecního úřadu ve Městě Libavá
AKTUALIZUJEME
2 71

Volby na Olomoucku táhly, účast je i přes 60%

Na Slovanské gymnázium v Olomouci kromě voličů míří i je absolventi. V rámci oslav 150. výročí školy zde od rána probíhá den otevřených dveří
16

Voliči a absolventi. Slovanské gymnázium slaví 150 let

Gólman Sigmy Buchta: Baník nás předčil bojovností, my jej kvalitou

O šesté čisté konto v sezoně přišel po situaci, která mu bude dlouho ležet v žaludku.

Kam o víkendu? Tady je pestrý mix akcí. Vybírejte

Neseďte doma za pecí. Pořád se něco děje.

Dopravní hřiště v Olomouci se výrazně zvětší, odkloní cyklostezku

Dopravní hřiště u plaveckého stadionu v Olomouci bude dvakrát větší.

Mlha Zlámala nepřekvapila: Olomouc není na kopci, tohle tady bývá, smál se

Mohl zažít ostřejší premiéru? Těžko! Když pomineme utkání MOL Cupu v Písku, ostrý debut si brankář Zdeněk Zlámal v dresu Zlína připsal až ve čtvrtečním utkání Evropské ligy proti Kodani.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení