Hotely však nezájmem netrpí. Často je plní návštěvníci kongresů, kteří mohou přijíždět ještě mnoho let.

Olomoucká radnice by ráda turisty ve městě zdržela na více než jeden den a před časem proto přišla se sloganem Stay Overnight.

Zůstat přes noc však nepřijde leckomu možné, i kdyby chtěl.

„Nedivím se, že tady moc turistů nepřespává. Úplně totiž chybí nějaké slušné ubytování pro rodiny za rozumnou cenu. Nedávno jsem takové sháněl pro známé se dvěma malými dětmi a pod tisícovku za noc se v Olomouci nedalo dostat. Dát pak třeba přes pět tisíc korun za tři přespání v Olomouci je prostě šílené. A to nešlo o žádné luxusní apartmány," komentoval svou zkušenost Miroslav Malina z Olomouce.

I přesto, že podobné finanční limity má kdekdo, hotely nedostatkem hostů netrpí. Snažit se s nabídkou však musejí, přeci jen je jich 
v krajském městě dost.

„V Olomouci už je přehotelováno. Vidím to tak, že spokojení budou jen ti nejlepší hoteliéři. Pořád je proto potřeba něco pro návštěvníky vymýšlet. Teď chystáme čtyřdenní balíček s wellness centrem Kolštejn v Branné nebo jsme pro hosty zajistili tříhodinovou projížďku vláčkem od hotelu," vyjmenoval aktuální nabídku bonusových akcí Zdeněk Vránek z Hotelu Arigone v Univerzitní ulici.

Pokoje pro sportovce a manažery 

Nejsilnější období jsou pro hotely jaro a podzim. Před třemi lety otevřenému hotelu NH Olomouc Congress se nicméně daří i přes léto.

„Jsme situovaní v areálu olomouckých sportovišť, takže náš hotel láká i sportovní skupiny hostů. Léto tedy plníme nejen lidmi, kteří se s cestovními kancelářemi přijeli podívat na Olomouc. Lákat návštěvníky ale samozřejmě musíme," řekla obchodní manažerka Lucie Tesařová.

Jakožto čtyřhvězdičkový kongresový hotel se však než na turisty zaměřuje spíše na konference nebo meetingy.

Podobný přístup má i součást mezinárodního řetězce hotel Ibis Olomouc Centre, který vyrostl stejně jako například hotel Arigone s mnohamilionovým přispěním evropských fondů určených na podporu podnikatelské infrastruktury.

Často v něm přespávají manažeři nebo obchodní partneři, někdy také účastníci kongresů. Nejčastěji těch zaměřených na finančnictví, farmacii, strojírenství nebo optiku.

Až v září otevře hotel Clarion u vlakového nádraží, prostor pro kongresy ještě přibude.

Bez kongresů by nemohly žít

Pokud se jim podle Jana Papeže, člena Asociace cestovních kanceláří České republiky, dostane státní i regionální podpory, mohou si hotely žít pohodlně.

„Je to budoucnost. Vedle individuální turistiky je to ve světě nejrychleji se rozvíjející segment. Olomouc má díky své poloze velkou výhodu a může nabídnout památky i přírodu. Bez kongresů by ale nemohly žít," shrnul Papež 
s tím, že plánování kongresů 
i na čtyři roky předem představuje pro podnikatele velkou pomoc.

„Kromě Prahy už tak dokáží žít další regiony jako jižní Čechy, Morava nebo Karlovarsko. Hotely to může uživit desítky let," předpovídá Jan Papež.