Úsek kolem pevnůstky, kde v zatáčkách ležela uprostřed plná, se stal podle šoférů více nebezpečným. Podle vlastníka a správce silnice druhé třídy cesta postrádá potřebnou šířku.

Kdyby středovou čáru nechali nastříkat, jak byla před rekonstrukcí, neodpovídalo by to normě.

„Poloholých“ silnic vybavenými pouze bílými linkami u kraje bude v Olomouckém kraji přibývat.

„To zkolaudovali bez středové čáry? Není to tak dávno, co protáhli plnou, která končila hned za pevnůstkou. Teď tam nebude nic? Kdo toto povolil!“ kroutil hlavou Karel Procházka z Olomouce, který úsekem projíždí několikrát denně.

Podle něj řidiči na prázdné silnici zpomalili.

„Znejistěli. Ale to dlouho nepotrvá. Zvyknou si a přijde průšvih,“ dodal.

O vodorovném dopravním značení mezi Lazcemi a Chomoutovem se podle vedoucího olomouckého střediska Správy silnic Olomouckého kraje Jaroslava Krempla vedly několikadenní diskuse s dopravními experty i policí.

„Shodli jsme se, že nejlepší bylo značení, které bylo před rekonstrukcí. Neodpovídalo by však normě. Zvolilo se, co je na cestě,“ vysvětloval.

Vizualizace toho, jak by mohla v budoucnu vypadat křižovatka tří moří u obce Rokytnice u Přerova.
Vznikne v Přerově velký přístav? Na Hané se mají propojit tři moře
Silnice mezi Štarnovem a štěpánovskou místní částí Benátky má nový asfalt
U Štarnova už je nový povrch, uzavírka ale ještě nekončí

Stará čára v rozporu se zákonem

Stará středová čára mezi Chomoutovem a Lazcemi podle vedoucího oddělení silničního hospodářství Krajského úřadu Olomouckého kraje Františka Pěrušky nemohla být obnovena.

„Byla v rozporu se zákonem, v rozporu s normou. Na Chomoutov jsme měli na výběr: udělat plnou čáru v celém úseku, přerušovanou s krátkou kadencí, ale včetně pevnůstky a zatáček, nebo vyznačit pouze vodicí čáry. Vítězná varianta je na cestě,“ vysvětloval.

Silnic vystrojených pouze bílou linkou u kraje přitom může přibývat. S každou další rekonstrukcí staré cesty, která nemá potřebné parametry.

„Jestliže nám norma říká, že pokud máme zpevněnou plochu asfaltu do sedmi metrů, tak z této šířky můžeme vystříkat maximálně vodicí čáry, nedá se nic jiného dělat. V současné době jsme přistoupili k tomu, že obnovované a nově zřizované vodorovné značení bude podle normy,“ sdělil Pěruška.

Stavba průmyslové zóny. Ilustrační foto
U Hněvotína má vyrůst nová průmyslová zóna. Na špičkové ornici

Zmizela i jinde

Středová čára se v minulých týdnech ztratila i z dalších opravených silnic nižší priority, kde není takový provoz a jde o přehlednější úseky, například u Senice na Hané.

Podle Krempla není vyloučeno, že se na nový asfalt mezi Chomoutov a Lazce středové značení v příštím roce vrátí.

„Rozhodne silniční správní úřad, na který se obrátíme. Ale buďto plná v celém úseku nebo přerušovaná ve zhuštěné kadenci, 1,5 metru čára a půl metru mezera, i u pevnůstky. Musíme si uvědomit, že zároveň musíme dodržet rozhledové poměry od pevnůstky,“ uvedl vedoucí olomouckého střediska.

Mosty u Vinar a Čekyně, které jsou součástí dálnice D1 mezi Lipníkem a Přerovem, jsou před dokončením.
Dálnice D1 Lipník - Přerov významně pokročila. Zřejmě otevře v termínu

Co Čech, to závodník

Krajský koordinátor BESIP Miroslav Charouz nevidí v „poloholých“ silnicích hrozbu možného navýšení nehodovosti.

„Je aktualizovaná norma a středová čára musí být tam, kde jsou splněny šířkové poměry. V minulosti byly nehody, kdy se autobusák nemohl vejít do jízdního pruhu, jel levými koly za čárou, kde došlo ke střetu a jemu byla dána vina, že jel v protisměru,“ hodnotil Charouz.

Připomněl, že řidič je povinen jezdit při pravé straně, pokud nic nebrání, tak při pravé krajnici.

„Vodicí čára vede řidiče. Že se naučili jezdit prostředkem? Že co Čech, to závodník? Řidiči se musejí naučit jezdit tak, jak jim to říkali v autoškole,“ vzkazoval koordinátor BESIP.

Modrou barvou zářící administrativní budova nové továrny firmy DGPack v Prostějově
Ruská firma rozjede výrobu na Hané, zaměstná až 250 lidí