Právě Olomouc je na tom na Moravě a ve Slezsku po Brně nejhůře. Každodenní kravál z aut přesahující sedmdesát decibelů musí v krajském městě strpět přes šest tisíc lidí.

„Kvůli autům jsme se přestěhovali na vesnici a byt na křižovatce třídy Míru a Foerstrovy ulice pronajímáme. Bylo to hrozné i v noci, hlavně kamiony,“ postěžovala si čtyřiačtyřicetiletá Helena Kudličková, která s manželem opravuje statek po rodičích, kde již čtvrtým rokem žije.

Její olomoucké bydliště se postupně stalo jedním z míst, kde je decibelů z aut nejvíce. „Doufali jsme, že otevření obchvatu přinese úlevu, ale podle bývalých sousedů je to pořád stejné. Jsme rádi, že jsme se rozhodli z Olomouce odejít. Zdraví je přednější,“ dodala.

Pro strategické hlukové mapování si ministerstvo vybralo komunikace, u kterých intenzita dopravy překračuje šest milionů vozidel za rok. V Olomouci zkoumalo okolí více než čtyřkilometrového průtahu silnice II/448 vedoucí například Komenského ulicí a jižního obchvatu Olomouce.

Nové hlukové studie zpracované státem podle pokynů Evropské unie poté ukázaly, že v Olomouci je hlukem z provozu na komunikacích přesahujícím pětasedmdesát decibelů zatíženo přes čtyři tisíce obyvatel, nad sedmdesát decibelů přes šest tisíc lidí a nad pětapadesát decibelů přes čtyřicet tisíc obyvatel.