Olomoucký dopravní podnik proto v prosinci loňského roku zahájil veřejnou sbírku. Zájemci, kteří chtějí přispět, si mohou zakoupit různé druhy čestných jízdenek. „Sbírka potrvá minimálně do poloviny příštího roku,“ uvedl vedoucí tiskového odboru Krajského úřadu v Olomouci Ivo Heger.

Letos vyjela na první jízdupo Olomouci. "Potřebovala po zimě provětrat aspoň zkušební jízdou," řekl její dobrovolný řidič Ondřej Pícha jinak elektromechanik Dopravního podniku města Olomouce.

Historický motorový vůz evidenčního čísla 223 vyrobily Ringhofferovy závody Praha-Smíchov v roce 1930. Vůz jezdil do roku 1974 v Praze a v Olomouci sloužil do roku 1981 jako servisní technické vozidlo. Poté ho parta nadšenců místního dopravního podniku zrenovovala do historické podoby přibližně čtyřicátých let.

Vůz je obousměrný a jak uvedl jeho pečovatel Ondřej Pícha, pomyslný předek je tam, kde jsou pojistky. Konstrukční maximální rychlost je 35 km/h. Dvakrát si historická babička tramvají zahrála ve filmu. V devadesátých letech ve filmu Záhada hlavolamu a Doktoru Živago.