Dosavadní výnosy se pohybují i kolem osmdesáti tun na hektar, cukernatost plodiny se drží na velmi dobré úrovni.

„Množství cukru spadlo oproti loňsku ze sedmnácti procent na šestnáct,“ upřesnil agronom Litovelské cukrovarny Jaroslav Křivánek.

Vydatná vláha je pro cukrovku dobrá, avšak…

„Po srážkách, které byly místy sedmdesát až sto milimetrů, je práce složitější. Terén je dosti rozbahněný,“ zhodnotil aktuální situaci agronom, který byl včera u sklizně farmy Papůvka mezi Želechovicemi a Žerotínem.

Cukrovková velmoc. Bývalá

Na rozdíl od jiných plodin si agrárníci v případě cukrovky nenaříkají na špatnou situaci s jejím prodejem. Mají totiž garantované výkupní ceny.

„Před čtyřmi lety sice byla cena na čtyřiceti eurech za tunu, dnes je na šestadvaceti, ale oproti jiným plodinám je to i tak velmi výhodné. Navíc pěstitelé dostávají kompenzace. Je pravda, že ve všech státech EU za cukrovku dostávaji zemědělci sto procent, u nás však pětaosmdesát. Ale díky tomu, že na Hané je v tomto ohledu velká tradice a lidé umějí řepu pěstovat, je situace dobrá,“ míní Křivánek.

Přesto někdejší cukrovková velmoc Haná zažívá stejně jako zbytek republiky pouhý odlesk někdejší slávy. V minulosti bylo v celém Československu třiasedmdesát cukrovarů, teď jich zbylo v obou republikách devět.

Hned tři z nich jsou však na střední Moravě: v Litovli, Vrbátkách a v Prosenicích.

Pro Hanáky to má obrovskou výhodu, protože oproti kolegům ze západní části země utratí menší náklady za dopravu. Na rozdíl od ostatních cukrovarů, které jsou ve francouzských a rakouských rukou, patří středomoravský trojlístek cukrovarů českým akcionářům.

Sklizeň potrvá přes listopad a leckde zaplní i skoro celý advent. V Bystrovanech však už mají hotovo.

„Máme jen malou plochu, takže jsme začali včera a dnes již končíme. Dělat závěry je předčasné, ale počasí letos řepě přálo,“ potvrdil předseda družstva Josef Dosoudil.

Bláto ze silnice musí odklidit dopravci

Odvrácenou stranou sklizně je bláto nebo popadaná řepa na silnicích, která dělá starosti řidičům. Podle policistů mají pěstitelé povinnost bláto ze silnice odstranit. Stejně jsou na tom i dopravci, kterým řepa popadá z korby. Ti jsou povinni pohlídat si, aby neohrožovali dopravu.

„Jinak jim hrozí bloková pokuta ve výši tisíc korun. Případy rozsáhlejšího znečištění komunikace pak postupují do správního řízení,“ informovala tisková mluvčí olomoucké policie Marta Vlachová.