Obě stálé výstavy se v nových prostorách veřejnosti zpřístupnily ve čtvrtek 14. ledna.

Nová stálá expozice se jmenuje Od mechanického hracího strojku k modernímu gramofonu.

„Představujeme dobu před vznikem gramofonu, tedy hracích strojků, hracích skříněk, flašinetů a dalších nástrojů, které automaticky hrály. Nejstarší exponát pochází z 2. pol. 19. století, častěji jsou pak zastoupeny přístroje z přelomu 19. a 20. století. Většina exponátů je zapůjčena z Vlastivědného muzea v Olomouci," sdělil kurátor výstavy Robert Najman.

Prozradil, že myšlenka uspořádat výstavu věnovanou právě gramofonům a jejich předchůdcům je stará už několik let.

„Do loňského roku jsme měli ve stálé expozici Litovelských řemeslný minikoutek, který se gramofonům věnoval. Bylo to připomenutí historie litovelské Tesly. Litovel je jediné místo v celé České republice, kde se gramofony dodnes vyrábějí," řekl Robert Najman.

Výstava o historii gramofonu v litovelském muzeu

Nová výstava o historii reprodukce v litovelském muzeu. Autor: DENÍK/Jiří Kopáč

Pákostroj i veslice

Kromě expozice gramofonů nabízí zbrusu nové půdní prostory i část věnovanou vzpomínkám na siláka Gustava Frištenského.

Výstava nabízí zajímavosti z jeho sportovního života i soukromí.

„Gustav pocházel ze sedmi dětí. Byli čtyři bratři a všichni zápasili, tvořili zápasnické kvarteto. Podařilo se mi sesbírat řadu jejich ocenění a trofeje, které zůstaly zachované do dnešních dnů, což je taková zvláštnost, kterou nemohli návštěvníci nikde vidět," vysvětlila vedoucí muzea a praneteř slavného siláka Zdeňka Frištenská.

Výstava o slavném silákovi Gustavu Frištenském v litovelském muzeuNechybí však ani činky, plakáty nebo interaktivní stroje, které si návštěvníci mohou sami vyzkoušet.

Třeba „ pákostroj" nebo historickou veslici, na které zápasník posiloval.

Na nové prostory čekali v muzeu řadu let. Díky dotaci a podpoře města Litovel se podařilo zároveň vybudovat i nový depozitář pro uložení sbírek a také další výstavní prostory v podkroví muzea.

„Jsme moc rádi, že se obě věci povedly. Nebýt kvalitního depozitáře, nemohli bychom dělat sbírkotvornou činnost a nebýt opravených půdních prostor, nemohli bychom zrealizovat tyto dvě velice zajímavé výstavy," dodala vedoucí muzea. Oba projekty přišly na dvacet milionů korun.