Poslední třetina ulice je opět úplně uzavřena a šoféři mají do konce července smůlu. Kanalizaci a novou silnici za sto deset milionů korun tak musí firma znova rozkopat a na své náklady opravit.

Zákazu si řidiči nevšímají

„Začala se propadat cesta. Skanska, která tuto stavbu zastřešuje, nám poslala dopis, ve kterém vysvětluje, že je to kvůli geologickým změnám. Na stavbě se podílí také Všeobecná stavební Přerov a měla by i OHL ŽS. Co bylo špatně udělané, to nevím. Naštěstí, pokud sem jedou naši zákazníci, mají šanci se sem dostat. Policisté tu moc nestojí, a tak tu stejně někteří jezdí, aniž by tu bydleli či potřebovali zajet do okolních firem,“ sdělila Miluše Hofmanová z prodejny v uzavřené části ulice a dodala, že problémy závada způsobuje hlavně místním obyvatelům.

„No, už by to mělo být hotové a mělo by to skončit. Jsou to úplně zbytečně proinvestované peníze. Kdo ví, kdo to zase zaplatí,“ řekl Jan Kohoutek, který bydlí u kostela.

Město za novou kanalizaci a silnici zaplatí přes sto milionů korun. Ještě před tím však firma musí na své náklady škody napravit.

„V místě jsou zvláštní hydrogeologické podmínky. Odborníci kontrolovali jak zásypový materiál, tak také míru jeho zhutnění (utlačení a zpevnění zásypu například pomocí hydrauliky – pozn. red.). Všude jinde, kde jsme stavěli kanalizaci v rámci velkého projektu, byl použitý pro zásyp stejný materiál a nikde se to neprojevilo, kromě tohoto místa,“ komentoval Vlastimil Dedek z oddělení investic magistrátu Olomouce.

V blízkosti Dolní novosadské se nachází sice tok Moravy, ale stejně tomu tak bylo při výstavbě kanalizace v Chomoutově a tam také jako ve všech ostatních výstavbách žádné úskalí nenastalo. Pravděpodobnou příčinou může podle Dedka být souhra několika faktorů.

„Mohlo to být kvůli zásypovému materiálu – štěrkopísku, který jsme na všechny tyto stavby těžili v Krčmani. Mohlo jít o vrstvu štěrkopísku, která se při těchto hydrogeologických podmínkách zachovala, tak jak se zachovala. Také je možné, že tento zásyp nemusel být řádně zhutněn. Odhaduji, že celkové opravné práce přijdou zhotovitele na částku kolem dvou milionů korun,“ popsal Dedek.

Lidé si však myslí své. „Vypadá to na ošizenou technologii, kdo vybral takovou firmu? Viděl jsem tam přerovskou stavební společnost… Proč to dělají Přerováci, proč nedělají tyhle regionální úpravy místní firmy,“ láteřil řidič Radek a jeho spolujezdec Pavel, kteří uvedli jen svá křestní jména.

Může za to odtok

Generální zhotovitel firma Skanska jako možnou příčinu uvádí působení starého dešťového odtoku. Toto ovšem odbor investic popírá.

„Informace, které mám k dispozici, jsou, že tyto práce začaly v půli června a měly by skončit do konce července. V těch místech, kde se vozovka propadla, pro nás pracoval subdodavatel. V současné době jsme se domluvili, že kanalizaci dáme do pořádku, aby znovu tato situace nenastala. Příčiny nelze říct na sto procent, nejsou jednoznačné ani podle odborníků. Opravy jsou v řádech stovek tisíců,“ doplnil k případu mluvčí společnosti Skanska Leoš Verner.