Rozhodli se stůj co stůj prosadit stavbu takzvaného „průpichu“, který loni ministerstvo dopravy vyškrtlo ze svých investičních záměrů.

Jedině vnitřní průtah městem totiž podle politiků může odvést dopravu ven z centra. Radní se nyní chtějí kvůli kritické dopravní situaci obrátit přímo na premiéra a úřad vlády.

„Naším problémem je, že v tomto volebním období je to již třetí garnitura ministerstva dopravy, s níž zástupci města jednají,“ pokrčil rameny náměstek přerovského primátora Josef Kulíšek (ODS).

Podle něj je už teď dopravní situace v Přerově katastrofální a ještě se zhorší po dokončení úseku dálnice z Kroměříže do Říkovic v roce 2010. „Všechna auta se pak totiž pohrnou z jednoho směru přímo do centra,“ řekl.

Dálniční úsek totiž nebude mít kam pokračovat. Z posledního jednání se zástupci Ředitelství silnic a dálnic vyplynulo, že ani finanční škrty rezortu a krize stavbu dálnice z Říkovic do Přerova neohrozí. „Investor nám potvrdil, že termín dokončení úseků dálnice D1 z Říkovic do Přerova a z Přerova do Lipníka zůstává beze změny, a je jím rok 2014,“ uvedl náměstek.

Ministerstvo dopravy ale v návaznosti na změny a úpravy státního rozpočtu přehodnocuje své investiční záměry a nedá se odhadnout, jaká bude situace po roce 2010. „Stavba mimoúrovňového křížení a křižovatky Dluhonská zatím nejsou ohroženy a budou zahájeny v termínu,“ ujistil Kulíšek.

Na stavbu úseků dálnice D1 z Říkovic do Přerova a z Přerova do Lipníku jsou už vydána územní rozhodnutí a je zpracována dokumentace pro stavební povolení. V současné době se provádějí výkupy pozemků.

„Ty ale kvůli nedostatku financí probíhají v omezené míře,“ informoval Roman Kluzák z tiskového oddělení Ředitelství silnic a dálnic v Praze. Podle něj se dříve začne s úsekem Přerov – Lipník. „Tato akce je totiž lépe připravená než stavba úseku z Říkovic do Přerova, kterou zkomplikovaly protesty ekologů,“ shrnul.

Přerovští radní tvrdí, že ani stavba dálnice není všelékem na dopravní situaci ve městě. Slibovaná dálnice prý totiž z centra odvede pouze třicet procent aut.

„Chceme proto dál bojovat o zařazení průpichu do investičních záměrů ministerstva dopravy. Přerov nemá páteřní komunikaci a my musíme mít trasu, která vyvede dopravu ze severu na jih ven z centra,“ zdůraznil náměstek primátora Kulíšek.

Ředitelství silnic a dálnic má nyní zhotovit analýzu, která vyčíslí společenské škody vzniklé státu díky dlouhodobému oddalování výstavby dálnice. „Tato analýza by nám posloužila jako jeden z podkladů pro ekonomické zdůvodnění stavby průpichu,“ vysvětlil Kulíšek.

Přerovští řidiči si mohli v pátek znovu otestovat, jaké je to projet se městem. V Předmostí se totiž kvůli uzavírce Polní ulice tvořily dlouhé kolony.

„Cesta z Olomouce do Přerova mi trvala patnáct minut a od Předmostí do centra Přerova jsem jel asi dvoukilometrový úsek půl hodiny. V tomto vedru to byl opravdový zážitek,“ stěžoval si v pátek ráno jeden z řidičů Libor Hlavinka.