Tedy ten, který má objížďky na starosti. Přesně to se ale v úterý stalo. Řepčínská ulice, na níž sídlí Moravské železárny i další firmy, je nyní přístupná pouze přes Křelov a Horku nad Moravou. Desetikilometrová objížďka prý přišla ze dne na den bez varování. Nejvíce pocítil novou situaci jeden z velkoobchodů. „Více než polovina zákazníků k nám vůbec nedojela. Denní obrat se propadl o tři sta tisíc korun,“ uvedl ředitel společnosti Elpremo Jan Skřivan. „Nejraději bych žádal nějakou kompenzaci, ale nemá to smysl, protože přijet se k nám dá, jenže komplikovaně,“ dodal Skřivan.

Podobně reagovala i Jana Zárubová z Moravských železáren. „Zaměstnanci nestihli začátky směny, což je problematické, protože na slévárně u pecí musí být včas,“ uvedla Zárubová. Podle ní železárny žádné varování o objížďce ze strany magistrátu nedostaly. „Teď musíme rychle informovat zahraniční autodopravce, aby tady nebloudily kamiony,“ doplnila. Jako naschvál v jednom z výkopů v Řepčínské ulici v úterý ještě praskla voda a vodárny musely řešit havarijní situaci. Podle místních se v tomto zmatku nezachovali nejlépe strážníci. „Místo, aby lidem vysvětlili, kudy mají jet, schovali se za zákaz vjezdu a na jeho konci vybírali pokuty,“ rozčiloval se jeden z obyvatel Řepčína. Doplatili na to nejčastěji zaměstnanci železáren, kteří riskovali průjezd stavbou kvůli čipem sledované docházce.

Vášně tlumil Jaroslav Chytil z městské policie. „Je logické, že jsme se tak zachovali, zákony a značky platí pro všechny a my jsme byli magistrátem požádáni o spolupráci,“ uvedl Chytil z funkce zástupce ředitele strážníků. „Nevím, kolik jsme vybrali na pokutách, a ani to nebylo účelem. Naopak jsme museli řešit zásobování školní jídelny a provoz školy pro postižené děti, která je na Svatoplukově ulici,“ dodal Chytil. Ukázalo se, že ani na ně při uzávěrce ulice nikdo nemyslel. Dopravní technik Holý nazval situaci nakonec decentně „nepřehledem“. Podle něj za to může skupina investičáků, kteří mají na starosti stavbu kanalizace. Odbor dopravy prý musel ustoupit a Svatoplukovu s křižovatkou na Křelovské zavřít, přestože slíbená Řepčínská nebyla hotova. „Po zhodnocení situace na místě jsme nakonec museli ustoupit. V té křižovatce jsou šestimetrové šachtice v protilehlých rozích a ty se musí propojit. Zbývající jízdní profil je moc úzký,“ vysvětlil Holý.

Stanislav Maleda, který má stavbu kanalizace v Řepčíně na starosti, uvedl, že si žádného slibu s dřívějším otevřením Řepčínské není vědom. „Stavíme přesně podle harmonogramu. Je ale možné, že křižovatka Řepčínská- Křelovská Svatoplukova bude v provozu dříve než 27. května,“ potvrdil. Druhá etapa rekonstrukce a dostavby stokové sítě v Olomouci stojí celkem 1,5 miliardy korun. Jen v Řepčíně přijde na 143 milionů. Místní politikové již dříve nabádali obyvatele, aby se stavbou měli trpělivost. Objížďka z konce Chomoutova do Olomouce vede dokonce přes Litovel a má kolem čtyřiceti kilometrů.