„Hanácké léto na kolejích pořádáme už podruhé a loni se projížďky setkaly s velkým ohlasem, protože návštěvníky vlaky zavezly na kulturní akce v okolí trati - ať už na zámku v Tovačově nebo v Kroměříži. Letos nám ale kartami zamíchal koronavirus a města a obce do poslední chvíle nevěděly, které z akcí budou moci pořádat,“ řekl hlavní organizátor nostalgických projížděk Rostislav Kolmačka ze spolku Kroměřížská dráha.

MUDr. Milan Provazník, Poliklinika AGEL Olomouc
Úpal, průjem, klíšťata. Olomoucký lékař radí, jak na letní strasti

Motorový vůz „Krokodýl“ z roku 1968 měl letos na trati mezi Kojetínem a Tovačovem premiéru.

„Tento vůz Českých drah kdysi na stejné trati jezdil, potom byl ale vyřazen. Naštěstí ho odkoupil dobrovolnický spolek fandů železnic Moravská železniční, který ho loni zprovoznil a dnes je to jeho první premiérová jízda pro širokou veřejnost,“ zmínil.

V srpnu Hurvínkem

Historické vlaky se budou na trati střídat a v srpnu se mohou cestující pro změnu svézt motoráčkem Hurvínek s typickými dřevěnými lavicemi.

„Chystáme i jedno překvapení - ze starého služebního vozu upravujeme vyhlídkové vagony, které budou polootevřené,“ prozradil. Zda ale lákadlo tohoto typu vyjede na trať už o prázdninách, zatím není jisté.

Nostalgická projížďka lokálkou vrátila mnohé cestující do dětství. A o atmosféru doby, kdy ještě trať mezi Kojetínem a Tovačovem křižovaly vlaky, se postaraly i dobové rekvizity - například jízdenky, které pasažérům procvakl průvodčí v typické modré košili. Na nádraží v Tovačově vlaky od poloviny roku 1981 nestaví.

„Na konci sedmdesátých let byla trať v Tovačově extrémně vytížena nákladní dopravou a denně sem jezdila vozidla se štěrkem, uhlím a betonovými panely. Řekli si, proč by měly osobní vlaky překážet nákladním, a tak osobní doprava do Tovačova zanikla,“ popsal Rostislav Kolmačka smutný konec tovačovského nádražíčka, které je dnes v soukromých rukou a postupně se spravuje.

Osiřelé jsou i železniční stanice v Lobodicích nebo Uhřičicích, které jsou na trase.

Zvládl by i 110 kilometrů za hodinu

Strojvedoucí vlaku si poklidnou jízdu pochvaloval.

„Tempo je volné, aby to zvládaly i starší motoráčky. Povolená rychlost na trati je 50 kilometrů v hodině, přestože by tento stroj zvládl i 110 kilometrů. Motorový vlak je dlouhý 21 metrů, váží 56 tun a má obsazenost 40 osob,“ představil mašinku.

Hasiči v Olomouckém kraji měli v noci na sobotu napilno - vyjížděli ke čtyřem desítkám zásahů. Nejčastěji čerpali vodu ze zatopených sklepů. Nejvíce zásahů bylo na Prostějovsku a Olomoucku.
Bilance bouřky: čtyřicet výjezdů, hasiče opět potrápily menší toky

Výlet z Kojetína do Tovačova si užívaly hlavně rodiny s dětmi.

„Přijeli jsme z dálky - z Uherského Hradiště, svezeme se vláčkem, a pak pokračujeme do Vyškova na dovolenou. Lokálky podporujeme, protože to má své kouzlo,“ shodli se manželé Bartošíkovi.

Výlet si užila i Lucie Řezníčková.

„Uděláme si s malým pěknou procházku kolem rybníků, možná zajdeme i na zámek. Je jen škoda, že v blízkosti tovačovského nádraží nejsou nějaké atrakce pro děti - stačila by pouť a hned by to bylo pestřejší,“ poznamenala.