„Vše záleží na konstrukční rychlosti vozidla. Pokud se pohybuje od osmdesáti kilometrů za hodinu nahoru, tak jakékoliv vozidlo může vjet na rychlostní silnici či dálnici. To, že v něm nejsou bezpečnostní pásy nebo že cestující stojí, je už jedno. Samozřejmě je to ale špatně,“ uvedl Stanislav Huml, dopravní expert.

Při takové přepravě jsou však lidé vystavováni obrovskému riziku. „Připadá mi to jako hazard se životy. Vždyť v autobuse, který jede rychlostí osmdesát kilometrů za hodinu, stojí i děti. Nechci si ani představit, co by se mohlo stát, kdyby řidič přinejmenším prudce zabrzdil,“ řekla rozhořčeně dvaadvacetiletá Iveta Soppeová, která tímto autobusem jezdí z Olomouce do Prostějova.

Vše je ale v souladu s normami. „Žádná norma bohužel neupravuje dopravu tímto způsobem. Nikde se v tomto smyslu nic nedočtete. Toto velké riziko je v souladu se zákonem a normami,“ uvedl Jaroslav Tomík z krajského úřadu.

Obchodní ředitel dopravní firmy Veolia transport v Olomouci Jiří Šrajer v tom ale žádné riziko nevidí. „Takovou přepravu nevnímám jako rizikovou. Je to hromadná doprava, a i když se jezdí po rychlostních silnicích, tak to není proti předpisům,“ dodal.

Jediným řešením je prý změnit trasu, to by však firmu přišlo dráž. „Mohli bychom jedině upravit cestu, to by ale znamenalo prodloužení a pro nás dražší náklady. Dálkové autobusy používat nemůžeme, protože jako hromadná doprava musíme mít místo pro kočárek a vozíčkáře,“ uvedl Šrajer.

Právě přeprava kočárku či vozíčkáře v takovém autobuse v rychlosti osmdesát kilometrů za hodinu je nebezpečná. „Když vidím matky s kočárky, jak stojí za jízdy po dálnici, tak s obavou sleduji každé přibrzdění. Nechci ani myslet na to, co by se mohlo stát při nehodě,“ uvedl Miroslav Kráčmera, který autobusem hromadné dopravy jezdí do Prostějova.

Riziko připouští i policie. „Přeprava, kdy cestující stojí, je nebezpečná i ve městě. Po rychlostní silnici je riziko ale každopádně větší. Záleží to však na dopravci, jak se k tomu postaví,“ uvedla Marta Vlachová, tisková mluvčí olomoucké policie.

Jediným řešením je prý oslovit ministerstvo dopravy. „Tato doprava je velmi špatně vyřešená. Je to na oslovení ministerstva dopravy a na změnu právního předpisu,“ uvedl Huml. Tiskového mluvčího ministerstva dopravy se Deníku nepodařilo zkontaktovat.