„S kufrem je to hrůza. Snad nespadnu,“ hodnotila nepříjemnou situaci starší žena, která se nejistým krokem vydala po stojícím eskalátoru směrem k nástupišti.

Následovala ji fronta podobně rozladěných cestujících. Někteří spěchali s batohem na zádech a psem na vodítku. Na úzkém kovovém schodišti ztráceli čas a riskovali možný úraz.

Po frekventovaném eskalátoru, který je už delší dobu mimo provoz, museli v neděli kráčet kvůli tomu, že druhý pás jezdící stejným směrem obsadili pracovníci specializované firmy. Vyměňovali popraskaná madla.

„Ještě dnes to pojede,“ uklidňovali muži v montérkách ženu s kufrem, která nad situací chvíli kroutila hlavou a pak si to zamířila k vedlejšímu, pevnému schodišti.

Bezproblémově v neděli dopoledne plnil svůj účel pouze prostřední schodišťový pás, který dopravoval cestující z podchodu do vstupní haly.

Na olomouckém hlavním nádraží slouží eskalátory už od roku 2015, kdy byly nainstalovány v rámci kompletní rekonstrukce železniční stanice.

„Eskalátory zde denně použijí nižší desetitisíce cestujících. Proto může dojít i k poruchám způsobeným běžným opotřebením. To se v tomto případě projevilo jak na madlech a stupních, tak na motoru,“ vysvětlil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Chybějící součásty na míru

Údržbu a opravy tohoto zařízení pro Správu železnic zajišťuje odborná firma. Oprava nyní nefunkčních eskalátorů je však závislá na dodávkách náhradních dílů od zahraničních výrobců. Ty zatím nejsou.

„Součástky jsou vyráběné na míru, eskalátory totiž pro potřeby olomoucké stanice musely mít atypický rozměr,“ popisoval situaci mluvčí Správy železnic.

Hned po získání chybějících dílů budou opravy zařízení dokončeny.

„Opětovné zprovoznění eskalátorů předpokládáme v horizontu několika týdnů,“ uzavřel Dušan Gavenda.