Možnost využít "klasické" schody nebo výtah nyní nabízí jen takzvaný nový podchod spojují přednádraží a Hodolany.

Novinka ve vestibulu nádraží je zatím přijímána všelijak.

Cyklistům vadí, že nemohou přímo z haly s kolem, cestujícím brzdí hromadný přesun k vlakům a senioři se na nich bojí.

„Nemám ráda jezdící schody. Jsem pomalejší a mám strach, že nestihnu správně stoupnout, že budu zdržovat ostatní. Snažím se jim proto vždy vyhnout, pokud je to možné," svěřila se třiasedmdesátiletá Věra Pospíšilová z Olomouce.

„Proto bych přivítala, kdyby na nádraží místo nich udělali pás. Cítím se na něm bezpečněji, hlavně když mám zavazadlo, tak je to i pohodlnější," dodala.

Pro lidi v důchodovém věku může být setkání s jezdícími schody i bolestivé.

„Viděl jsem staršího pána s hůlkami ležet pod eskalátory. Lidé mu pomáhali na nohy. Domnívám se, že starší ročníky se k eskalátorům vlastně nedostanou, pokud nenakupují v obchodních centrech. Najednou jsou postaveni před situaci, kdy neví, jak ji řešit," popsal zkušenost Tomáš Vaida z Olomouce.

Jemu samotnému eskalátory nevadí, uvítal by k nim ale i schodiště, které by usnadnilo přesun většího množství lidí v jeden moment.

Nové eskalátory na hlavním nádraží v Olomouci

Dva jedou dolů, jeden nahoru. Když ale spěcháte na vlak… Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Jezdící schody přidaly dodatečně 

S eskalátory se původně nepočítalo, do budovy je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) umístila až později.

„Do stavby byly zařazeny dodatečně na přání olomouckého magistrátu a Olomouckého kraje," sdělil Karel Veškrňa ze SŽDC.

„Do výpravní budovy se vejdou pouze dva v každém směru plus jeden navíc. Schody už ne. Ty jsou ale o padesát metrů dál, i když teď jsou kvůli opravě uzavřené. Za dalších padesát metrů je jiný podchod," zmínil tunel spojující fontánu před krajským úřadem a Hodolany, ve kterém jsou i výtahy.

Pojízdné pásy místo schodů by se do haly nevešly.

Opravený podchod na olomouckém nádraží. Autor: DENÍK/Jiří Kopáč

Kraj: Chtěli jsme pohodlí 

O eskalátory usiloval zejména Olomoucký kraj.

„Byli jsme iniciátoři. Jako vedení jsme dlouhodobě bojovali za celkovou rekonstrukci železniční stanice Olomouc, kam patřil i podchod. Chtěli jsme pohodlí pro cestující. Aby to nebylo, jako když se jede v Praze metrem na letiště, eskalátory tam chybějí a kufry musí nosit pikolíci," připomněl náměstek hejtmana Alois Mačák (ČSSD) kritizovaný nedostatek na nové stanici Nádraží Veleslavín v hlavním městě.

S technickým provedením v Olomouci ale odkázal na SŽDC.

Provoz teď funguje tak, že dva eskalátory jedou dolů do podchodu, jeden nahoru.

„Sice jdou přepínat, ale podle dopravní zátěže vypočítané v projektu musí být nastaveny takto. Pokud někomu ujede tramvaj, za pět minut jede další, ale kdyby dolů směřoval jen jeden eskalátor a někomu ujel vlak, další by jel třeba až za hodinu. Cesta k vlaku má přednost," vysvětlil Karel Veškrňa.

I přesto, že část veřejnosti s umístěním eskalátorů nesouhlasí, stížnosti na SŽDC nebo České dráhy nepřišly.

Využívá se více "hodolanský" podchod

Nyní zavřená spojovací chodba mezi zrekonstruovaným a „hodolanským" má navíc otevřít v půlce června.

Pojízdné schody tak bude možné obejít od tabule s příjezdy vlaků.

„Lidem teď s orientací na nádraží pomáhá informátor. Například že s kočárkem se na eskalátor nesmí, takže se musí využít buď výtahů nebo schodů," uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Podle ní se situace ve špičkových časech na nádraží nijak nezhoršila.

„Protože cestující se naučili chodit novým podchodem a na nástupištích jsou směrové šipky, používané jsou oba podle toho, z které části vlaku kdo vystoupí. Dříve šli všichni hlavním podchodem, teď se provoz rozmělní," dodala mluvčí.

Na zastavený eskalátor se nesmí

Problém nastává, pokud nejsou eskalátory v provozu.

Podle Jana Travěnce ze SŽDC je lze tehdy použít jako schody, ČD jsou ale opačného názoru. Proto například ve čtvrtek odpoledne hlídala žena ve stejnokroji drah, aby na zastavený eskalátor nikdo nevstoupil.

Zmodernizovaný podchod zprovozněný po zhruba půl roce našel každopádně i své příznivce.

„Schodiště mi vůbec nechybí, ráda se povozím," zhodnotila například úpravy krátce po otevření před třemi týdny Miroslava Brázdová.

Celá rekonstrukce olomouckého železničního uzlu za téměř dvě miliardy skončí v létě nebo na podzim příštího roku.