První nepřetržitá výluka je naplánována již od této soboty a skončit by měla předběžně 13. prosince.

Autobusy místo vlaků budou cestující od 3. srpna vozit mezi Šternberkem a Uničovem.

Další dlouhodobé výluky zkomplikují lidem cestování v příštím roce, podle jednotlivých etap a postupu stavebních prací na regionální trati.

Náhradní autobusová doprava

Od 3. srpna musí České dráhy všechny vlaky v úseku Šternberk - Uničov nahradit autobusovou dopravou. Cestující by měli počítat s tím, že po silnici pojedou déle.

Odjezdy a příjezdy jsou vyznačeny ve výlukovém jízdním řádu, který je zatím vydán pro období hlavních školních prázdnin.

Dopravce upozorňuje, že nástup cestujících do autobusů náhradní dopravy je umožněn pouze předními dveřmi.

„Ve vybraných autobusových spojích náhradní dopravy budou cestující z neobsazených zastávek, Babice u Šternberka, Mladějovice a Uničov zastávka, odbaveni u řidiče jízdním dokladem dle zvláštního ceníku 2 G tarifu TR 10,“ informovaly České dráhy.

U skupinových přeprav cestujících, výletních skupin a při turistických akcích, musí organizátoři s ohledem na počet autobusů náhradní dopravy předem nahlásit požadavek na přepravu aspoň 72 hodin před plánovaným odjezdem.

Umístění zastávek:

Šternberk – před nádražní budovou
Babice u Šternberka – v obci, na autobusové zastávce „Babice, čekárna“
Mladějovice – u přejezdu na konci nástupiště
Újezd u Uničova – na autobusové zastávce „Újezd, žel.st.“ (točna na konci nástupiště)
Uničov zastávka – na autobusové zastávce „Uničov, UNEX“
Uničov – vedle nádražní budovy a vybrané spoje i na autobusovém nádraží

Zdroj: České dráhy

Velké cíle

Koleje mezi Olomoucí a Uničovem budou první regionální tratí v České republice, kde Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zavede až 160 kilometrovou rychlost. Stát to bude 3,9 miliardy korun.

„Cílem stavby je především zvýšení kapacity této velmi vytížené trati, zvýšení maximální rychlosti na 160 km/h., odstranění většiny propadů traťové rychlosti, zvýšení bezpečnosti železničního provozu a cestujících a v neposlední řadě i zajištění bezbariérového přístupu pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace v železničních stanicích a zastávkách,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Tendr na jednu z největších zakázek na tuzemské železnici v posledních letech vyhrálo sdružení firem Subterra, OHL ŽS a EŽ Praha. Jak již dříve informovala SŽDC, rozsáhlá stavba by měla začít přípravou základů pro trakční vedení a snesením železničního svršku v Uničově. Půjde o tříkilometrový úsek Uničov – vlečka Unex.

Nová nástupiště

„V rámci požadavku na zvýšení traťové rychlosti je navržena celková rekonstrukce železničního svršku a spodku. Ve všech stanicích a zastávkách vzniknou nová nástupiště s výškou hrany 550 milimetrů, která umožní pohodlný nástup do nízkopodlažních elektrických souprav. Zatímco ve stanicích a na zastávce v Uničově budou mít délku 110 metrů, na ostatních nádražích budou devadesátimetrová. Přístup na nově vzniklá poloostrovní nástupiště v Bohuňovicích, Šternberku a Uničově bude po centrálním přechodu,“ popisoval rozsah zakázky mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Zaměřeno na bezbariérovost

Ve stanici Bohuňovice budou rekonstruovány prostory pro veřejnost, a to chodba, čekárna, sociální zařízení.

Ve Šternberku je připravována celková rekonstrukce budovy. V Újezdu u Uničova je navržena nová technologická budova, jejíž součástí však bude i sociální zařízení pro cestující.

„Všechna nádraží budou bezbariérová, v rámci úprav se dále počítá se zřízením přístřešků pro cestující, s novým orientačním a informačním systémem a osvětlením stanic a přístupových cest,“ doplnil mluvčí SŽDC.

Rychlostí 160 kilometrů za hodinu zatím uhánějí vlaky pouze na hlavních železničních koridorech v Česku. Na trati číslo 290 se s touto rychlostí počítá mezi Olomoucí a Uničovem. Dál na Šumperk bude rychlost nižší.

Mezi Šumperkem a Uničovem budou vlaky stavět všude. Urychlí se spojení z obcí Troubelice, Nová Hradečná, Libina a Hrabišín do Olomouce o 10 až 25 minut. Jízdní doba osobních vlaků mezi Olomoucí a Uničovem se zkrátí na 26, respektive 28 minut.

"Ve špičkách pracovních dnů je doplní spěšné vlaky, které zvládnou cestu mezi oběma stanicemi dokonce za 17 minut," informovalo SŽDC.