Koleje mezi Olomoucí a Uničovem budou první regionální tratí v České republice, kde SŽDC zavede až 160 kilometrovou rychlost. Bude to nakonec stát 3,9 miliardy korun. První nepřetržitá výluka začne v srpnu v úseku Uničov – Újezd u Uničova.
„Cílem stavby je především zvýšení kapacity této velmi vytížené trati, zvýšení maximální rychlosti na 160 km/h., odstranění většiny propadů traťové rychlosti, zvýšení bezpečnosti železničního provozu a cestujících a v neposlední řadě i zajištění bezbariérového přístupu pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace v železničních stanicích a zastávkách,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
Investice, která je proti projektované ceně o 0,2 miliardy dražší, umožní zkrácení jízdní doby osobních vlaků mezi Olomoucí a Uničovem na 26, respektive 28 minut.
„Ve špičkách pracovních dnů je doplní spěšné vlaky, které zvládnou cestu mezi oběma stanicemi dokonce za 17 minut,“ informovala mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.
Úsek čeká celková rekonstrukce železničního svršku a spodku, všechny přejezdy budou zabezpečeny a doplněny o celé závory. Aby vlaky mohly uhánět navrženou rychlostí, budou rekonstruovány a přestavěny propustky a mosty. Využívána bude stejnosměrná trakce 3 kV.
Nová nástupiště i čekárny
„Ve všech stanicích a zastávkách vzniknou nová nástupiště s výškou hrany 550 milimetrů, která umožní pohodlný nástup do nízkopodlažních elektrických souprav. Zatímco ve stanicích a na zastávce v Uničově budou mít délku 110 metrů, na ostatních nádražích budou devadesátimetrová,“ informovala mluvčí SŽDC. Přístup na nově vzniklá poloostrovní nástupiště v Bohuňovicích, Šternberku a Uničově bude po centrálním přechodu.
Ve stanici Bohuňovice budou rekonstruovány prostory pro veřejnost, a to chodba, čekárna, sociální zařízení. Ve Šternberku je připravována celková rekonstrukce budovy. V Újezdu u Uničova je navržena nová technologická budova, jejíž součástí však bude i sociální zařízení pro cestující.
„Všechna nádraží budou bezbariérová, v rámci úprav se dále počítá se zřízením přístřešků pro cestující, s novým orientačním a informačním systémem a osvětlením stanic a přístupových cest,“ popisovala mluvčí SŽDC.
Připravte se na výluky
V současné době již probíhají přípravné práce, vlastní stavební činnost se podle SŽDC rozeběhne v srpnu. S tím bude souviset začátek plánované výluky.
„Zatímco během července proběhne několik denních výluk, od srpna začne nepřetržitá v úseku Uničov – Újezd u Uničova. Podle postupu stavebních prací se příští rok zastaví provoz vlaků mezi Újezdem u Uničova a Šternberkem a v roce 2021 pak v navazujícím úseku do krajské metropole,“ upozornila Pistoriusová.
Rychlostí 160 kilometrů za hodinu zatím uhánějí vlaky pouze na hlavních železničních koridorech v Česku. Na regionální trati se s touto rychlostí počítá mezi Olomoucí a Uničovem. Dál na Šumperk bude rychlost nižší. Mezi Šumperkem a Uničovem budou vlaky stavět všude. Urychlí se spojení z obcí Troubelice, Nová Hradečná, Libina a Hrabišín do Olomouce o 10 až 25 minut.
Úsek mezi Uničovem a Libinou začne SŽDC modernizovat v listopadu příštího roku. Cena je odhadována na 1,4 miliardy korun.
„Stavba vznikla rozdělením "Elektrizace a zkapacitnění trati Šumperk – Uničov. Předpokládaný termín dokončení je prosinec 2022," informoval Deník již dříve mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Leo Expres chce pořídit nové vlaky
Jaké vlaky budou vozit cestující po modernizované železnici, rozhodne Olomoucký kraj. Mohly by to být nové elektrické jednotky dopravce Leo Expres, který v těchto dnech vzkázal, že má o patnáctiletý kontrakt v hodnotě až 750 milionů korun ročně velký zájem.
Oznámil, že již oslovil několik výrobců a ujišťuje, že mají kapacity pro to, aby vlaky dodaly včas. Na trať mohou vyjet i České dráhy, například se soupravami RegioPanter, které vozí cestující mezi Kouty nad Desnou a Olomoucí.
Na regionálních tratích v Olomouckém kraji končí v závěru letošního roku dlouholetá smlouva s Českými drahami. Obslužnost budou zajišťovat i nadále. Kraj v květnu uzavřel s národním dopravcem v motorové trakci smlouvu na deset let a v elektrice do konce roku 2022, než bude dokončena modernizace a elektrifikace trati Olomouc – Uničov – Šumperk.
Leo Express chce na elektrizovanou trať nabídnout moderní dvousystémové jednotky s kapacitou až 240 sedaček a maximální rychlostí 160 kilometrů za hodinu. Slibuje nízkopodlažní, bezbariérové vlaky vybavené Wi-Fi připojením a klimatizací. Budou mít prostor pro kola a moderní palubní informační systém nebo nádoby na tříděný odpad.
Dopravce v těchto dnech oznámil, že již oslovit výrobce. Mezi nimi Škodu Transportation, Siemens, Alstom, Pesa, Newag, Stadler nebo Bombardier. Několik výrobců již podle dopravce projevilo zájem a mají i kapacity, aby Leo Expres stihl termíny.
„Naší prioritou v tomto výběrovém řízení je zachování vysokého standardu Leo Express a důraz na bezpečnost a moderní a ekologické cestování. Protože jde o provoz v závazku veřejné služby, budou velice důležité také pořizovací a provozní náklady. Například v Olomouckém kraji se jedná o patnáctiletou zakázku v hodnotě až 750 milionů korun ročně. Jde tedy o větší provozní soubory, kde by se náš koncept mohl ideálně uplatnit,“ sdělil Peter Köhler, generální ředitel Leo Express.