Olomoucký kraj chce během února vypsat takzvané tržní konzultace, v kterých chce vybrat dopravce pro provoz v elektrické trakci.

Rozsahem půjde o velkou zakázku, která počítá s nasazením 29 elektrických jednotek a ročním provozem 4 milionů vlakokilometrů.

Nové soupravy by se měly objevit například na trati mezi Olomoucí, Přerovem a Hranicemi, mezi Olomoucí a Šumperkem či na kolejích z Olomouce do Prostějova a Nezamyslic. 

Přestavba nádraží ve Šternberku, 8. ledna 2020. Dělníci snesli starou střechu objektu a pracují na novém krovu.
Přestavba nádraží ve Šternberku pokračuje. Takto teď vypadá

Zmizí vagony z 80. let

Po sérii výběrů dopravců loni a předloni půjde o jednu z největších zakázek na české železnici. Provoz elektrických vlaků dosud zajišťují České dráhy, které na tyto úseky mají nově jen dočasnou tříletou smlouvu.

Pro cestující půjde o zásadní změnu k lepšímu: zmizí staré jednotky řady 460 či lokomotivou tažené soupravy složené většinou z vozů z 80. let minulého století. Nasazování většinou vysokopodlažních souprav znamená i to, že kraj musí dosud na koridor nasazovat i nízkopodlažní regionovy kvůli přání některých obcí.

„Finalizujeme zadávací dokumentaci, během února oslovíme dopravce,“ řekla ředitelka krajského koordinátora veřejné dopravy KIDSOK Kateřina Suchánková.

Zpáteční jízdenka Českých drah v roce 2020
Flexi, vázaná, integrovaná? Nejlevnější jízdenka ČD nemusí být nejvýhodnější

Krajští zastupitelé už dříve rozhodli, že nevypíší klasickou soutěž, ale budou postupovat jako řada jiných krajů či ministerstvo dopravy a osloví více dopravců, aby podali nabídku, ale ne podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Vyhnou se tak komplikacím s odvoláváním u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

„Oslovíme dopravce, kteří v Česku působí,“ dodala Suchánková. Smlouva by měla být podepsána ještě letos.

Vybraný dopravce by tak měl mít přes dva roky na přípravu. Kraj bude požadovat nasazení elektrických nízkopodlažních jednotek, celkem jich bude 29.

Půjde o rozšíření provozu, nově budou elektrické soupravy jezdit z Olomouce do Uničova, kde probíhá aktuálně modernizace a elektrizace trati. I proto nesoutěžil kraj provoz elektrických vlaků dříve, novou trasu chtěl zahrnout do celého souboru.

Modernizace a elektrifikace trati Olomouc - Uničov. V prosinci 2019 byla zprovozněna železniční stanice Uničov a úsek žst. Uničov – Uničov zastávka, včetně mostních objektů a propustků a přejezdů
Začíná výluka mezi Olomoucí a Šternberkem: teď přes den, brzy nepřetržitě

Kterých tratí se bude soutěž týkat:
Olomouc - Přerov (i mimo Přerov) - Hranice na Moravě - Bohumín
Šumperk - Zábřeh na Moravě - Olomouc - Prostějov - Nezamyslice
Hranice na Moravě - Vsetín - Střelná
Olomouc - Uničov - Šumperk
Šumperk - Kouty nad Desnou, Petrov nad Desnou - Sobotín
Přerov - Nezamyslice - Vyškov na Moravě
Zdroj: zdopravy.cz

Převzetí panterů

Součástí podmínek soutěže je i převzetí tří Regiopanterů (na snímku) z majetku Českých drah. Ty jezdí v kraji pořízené z dotací z Regionálního operačního programu a v kraji nesmí jezdit jinde.

"Není jiného řešení, podle podmínek dotace je nemůžeme nasadit jinam a Olomoucký kraj tyto jednotky hradí,“ vysvětlila Suchánková.

České dráhy pracují na zprovoznění dvou motorových jednotek Stadler GTW určených pro provoz v Olomouckém kraji. Aktuální snímek z olomouckého depa, 30. prosince 2019
Toto je stadler, který má brzy jezdit na Olomoucku. ČD vypsaly nový tendr