Nová výstava nazvaná Dědeček automobil reprezentuje vývoj osobní dopravní techniky nejen na originálních typech dopravních prostředků, ale také ukazuje rozmanitost modelů angličáků různých epoch a výrobců.

„Dominantou výstavy jsou tři historické automobily, které do Olomouce přijely po vlastní ose a do výstavního prostoru vyjely po speciální rampě. Auta se musela trefit do dveřního otvoru bývalého kostela širokého pouhých 202 centimetrů. Podobnou akci muzeum ještě nikdy nezažilo a je to poprvé v jeho stotřicetileté historii, kdy prezentuje exponáty podobného charakteru," řekl ředitel Vlastivědného muzea Olomouc Břetislav Holásek.

Formule i limuzíny

Na výstavě si návštěvníci mohou prohlédnout dopravní prostředky používané od konce 19. století až po naši současnost v modelech vyrobených firmou Lesney, Corgi, Dinky, Burago a mnoha dalšími.

Výstava Dědeček automobil ve Vlastivědném muzeu Olomouc

Zastoupeny jsou snad všechny světové značky. Jsou zde modely aut legendárního Jamese Bonda, hasičské i policejní vozy, vozy Formule 1, ale také prezidentské limuzíny.

Své sběratelské kousky na výstavu Dědeček automobil zapůjčili Roman Gronský, Aleš Sobek, Petr Červinka, Jan a Ludmila Krejčí a Karel Janků.

Francouzský klenot

„Technickým provedením i nadčasovou elegancí návštěvníky jistě zaujme automobil francouzského výrobce Mariuse Berlieta, který vyrazil na silnice už v roce 1912. Byl vyroben pro mezinárodní výstavu automobilů v Londýně a jeho prvním majitelem byl slavný britský architekt Joseph Sunlight. Tento plně funkční dědeček automobil se dochoval téměř v původním stavu a na silnici je schopen dosáhnout úctyhodné rychlosti šedesát kilometrů v hodině. Na naši výstavu jej zapůjčil Jiří Vybíral," uvedla kurátorka výstavy Renáta Fifková.

Výstava Dědeček automobil ve Vlastivědném muzeu Olomouc

Mercedes-Benz 130H

Pro návštěvníky je připravena také sběratelská rarita. Jde o automobil Mercedes-Benz 130H.

Tento typ byl představen na mezinárodní výstavě automobilů a motocyklů v Berlíně v roce 1934 jako první velkosériově vyráběný německý vůz s motorem v zadu.

V sálu sv. Kláry je k vidění také automobil Škoda 1000 MB z roku 1966, první model mladoboleslavské automobilky, který měl samonosnou karoserii, motor vzadu a pohon zadních kol, což se pro škodovky stalo typickým znakem na řadu dalších let.

Výstava Dědeček automobil bude ve Vlastivědném muzeu přístupná do 11. srpna.