Olomoucký kraj, stejně tak město Olomouc, obsadily shodně osmou příčku ze čtrnácti krajů a čtyřiadvaceti tuzemských měst.

„Olomoucký kraj vykazuje velmi dobré makroekonomické výsledky. Olomoucký region oslabují zejména ekonomické problémy severní části regionu, jako jsou okresy Jeseník a Šumperk. Tato severní oblast trpí špatnou dopravní dostupností,“ stojí v závěru socioekonomické studie MasterCard česká centra rozvoje 2009, na kterém tým odborníků pracoval několik měsíců.

Středomoravskému kraji náleží s 40,8 procenta osmé místo v žebříčku socioekonomické úrovně. Zároveň Olomouckému regionu patří s 49,8 procenta rovněž osmé místo v hodnocení investiční atraktivnosti krajů České republiky, jednoho ze zásadních faktorů regionální konkurenceschop­nosti.

Maximum, kterého mohly kraje a metropole dosáhnout, bylo sto procent.

„Z výsledků studie lze rovněž vypozorovat, že Olomoucký kraj má poměrně pozitivní image mezi podnikateli, což je jeden z důležitých ukazatelů pro hodnocení investiční atraktivnosti kraje. V případě tohoto indikátoru obdržel 21 indexních bodů, stejně jako třeba Královéhradecký či Moravskoslezský kraj. Před Olomoucký region se v tomto ohledu dostalo tedy jen 5 ze 14 hodnocených krajů,“ říká Pavel Javorský, ředitel kanceláře MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Ačkoli má Olomoucko pozitivní image mezi podnikateli, hodnota přímých zahraničních investic na jednoho obyvatele tomu neodpovídá. Olomoucký kraj v hodnocení tohoto faktoru vykazuje nejhorší hodnotu ze všech čtrnácti krajů.

Olomoucký kraj získává na investiční atraktivnosti zejména díky své výhodné dopravní poloze, což se týká především jižní části kraje.

„Průměr je v republikovém porovnávání pro Olomoucký kraj velmi dobrý výsledek. Sice neznám kriteria, která se vyhodnocovala, ale takové umístění je pro kraj dobrou zprávou,“ reagoval šéf olomoucké hospodářské komory Jaroslav Havelka. „Ono, čím dále od Prahy se podniká, tím hůře se podniká. Věřím, že i projekty hospodářské komory se pozitivně podepsaly na prostředí pro podnikání,“ poznamenal.

Z hlediska atraktivnosti pro investory obsadilo první místo mezi regiony hlavní město Praha s 98,8 procenta. Na druhé příčce skončil Plzeňský kraj s 58,7 procenta, který převyšuje třetí Pardubický kraj o 1,4 procenta a na čtvrtém místě je Královéhradecký kraj s necelými 57,3 procenta.

V rámci projektu MasterCard česká centra rozvoje 2009 byla kromě krajů hodnocena také nejvýznamnější česká města. V žebříčku čtyřiadvaceti hodnocených měst bylo za Olomoucký kraj posuzováno město Olomouc, které obsadilo s 39,7 procenta osmou příčku v socioekonomickém hodnocení a s 45,7 procenta desáté místo v investiční atraktivnosti. Prvenství si stále drží Praha.

„Olomouc má výhodnou dopravní dostupnost. To je základním motivačním faktorem pro potenciální investory. Pro umístění investic může být ale omezujícím činitelem nedostatek rozvojových ploch,“ uvedl René Wokoun, vedoucí katedry regionálních studií a ředitel Střediska regionálních a správních věd Vysoké školy ekonomické, vedoucí metodického týmu studie MasterCard česká centra rozvoje 2009.

Podle olomouckého primátora Martina Novotného je nedostatek rozvojových ploch pro potenciální investory dlouhodobým problémem krajského města. Nabídnout takové území pro využití, ale v Olomouci není jen tak, protože některé se nachází v zátopovém území, v jiném je potřeba vybudovat právě ochranu proti velké vodě, na jiném zase leží břemeno majetkového sporu.

„Hlavní důvod nedostatku je kombinace zátopového území, nevypořádaných majetkových sporů, zejména církevních restitucí, které v Olomouci možná více než jinde brzdí některé lokality, rovněž je to kvalitní zemědělská půda,“ uvedl primátor. V rámci nového územního plánu se však město pokusí najít další rozvojové plochy. „Pro období roku dvou, možná tří, je dostatečná kapacita zóny ve Slavoníně,“ uvedl.

Šéf hospodářské komory na Olomoucku Havelka míní, že Olomouc by měla být „mozkem“, který by v regionu hledal a nabízel možnosti pro potenciální investory. „Budovat se může v satelitech, kde je spousta snadněji uchopitelných podnikatelských ploch. Olomouc by měla poskytovat zejména servis, logistiku celého procesu,“ míní Jaroslav Havelka.