„Budeme ji rozporovat,“ potvrdil mluvčí Českých drah (ČD) Ondřej Kubala.

„S více než polovinou vlaků, za které jsme pokutu dostali, nesouhlasíme. Kraj sice říká, že v některých případech nastoupila pozdě vlaková četa, vše tak vypadá jako šlendrián, ale málo kdo se už podívá na to, že četa nestačila nastoupit, protože zůstala zpožděna v jiném vlaku, kvůli výluce. A za výluky České dráhy opravdu nemohou,“ obhajoval postoj drah Kubala.

Podle něj bylo za devět měsíců zpožděno asi devadesát vlaků, přitom měsíčně je v Olomouckém kraji vypraveno na dvacet tisíc spojů.

Krajský radní Petr Polášek (ODS) uvedl, že zatím obdržel dopis od generálního ředitele ČD Josefa Bazaly, který navrhuje snížit výši pokuty.

„Čekáme na nové upřesnění výluk z jejich strany, zatím na pokutě trváme,“ prohlásil Polášek. Dráhy navíc nesdělily ani o kolik chtějí pokutu zmírnit. „Mají problém hlavně s nastavením pokuty, byť je smluvně zakotvena a je i v návrhu nové smlouvy pro příští rok,“ řekl Polášek.

Zastupitelé kraje odsouhlasili, že v roce 2008 poskytne hejtmanství ČD na dofinancování ztrát z provozu osobní dopravy 312 milionů korun, což je o devět milionů více než letos. Přitom vlaky najedou o 137 tisíc kilometrů méně. Sankce pro případnou pokutu je zakotvena i v návrhu nové smlouvy. Dráhy ale s podpisem otálejí.

„Musím říct, že smlouva s krajem je špatně uzavřena a budeme iniciovat její změnu,“ předeslal Kubala. Tvrdí, že ČD dostanou na jeden vlak 1400 korun, pokuta za jeho zpoždění ale činí 25 tisíc korun.

„To není adekvátní,“ namítl mluvčí Kubala. Polášek ale kontroval: „Domnívám se, že pokuta by měla být co největší, aby ten nástroj byl co nejefektivnější.“

Zatím je podpis nové smlouvy naplánován na leden. Vedení kraje se ale obává, že ČD předloží svůj protinávrh až na poslední chvíli v době časové tísně.