Na chybějící označení záchranné brzdy v jednom z vozů, kterého si fotoreportér Olomouckého deníku náhodou všiml při pořizování dokumentace krizových tlačítek v různých typech olomouckých tramvají, upozornila redakce v pátek minulý týden.

„Zřejmě jde o dílo vandalů, často se s tím setkáváme, piktogramy doplníme před nasazením vozidla do provozu,“ ujistila mluvčí DPMO Magdaléna Kopřivová. Více: Víte jak zastavit tramvaj? Podívejte se, kde jsou brzdy

Stejný vůz však byl tento týden v provozu opět bez označení záchranného tlačítka.

Podle DPMO ale zaměstnanci chybějící označení doplnili. „Ověřila jsem to a označení bylo obnoveno před uvedením do provozu. Zřejmě je vandalové opět odlepili,“ reagovala ve středu mluvčí.

„Je pravda, že lepidlo není moc kvalitní a nálepky na plastu špatně drží. Na trati bude označení doplněno, jak toto vozidlo dorazí na konečnou,“ ujistila Magdaléna Kopřivová s tím, že zaměstnanci všechny vozy postupně kontrolují.

Na to, že lidé přesně nevědí, jak zastavit tramvaj v případě nebezpečí, ukázala anketa Olomouckého deníku po nehodě, kdy tramvaj minulé pondělí sevřela ve dveřích tříletého chlapce a vlekla jej sto metrů.

Ani v tomto případě totiž podle DPMO nepostupovali cestující správně a dlouhým stiskem tlačítka oznámili řidiči, že chtějí zastavit na znamení, místo aby je mačkali opakovaně krátce, což je signál znamenající nebezpečí.

Proto jsou samolepky u tlačítek důležité. Podle Kopřivové je ale sami cestující ničí a odlepují.

Někteří cestující v souvislosti s nehodou rovněž poukázali na to, že zatímco informace o označení si jízdenky je ve vozech v anglickém a německém jazyce, oznámení u bezpečnostních tlačítek jsou pouze v češtině.

Podle mluvčí Kopřivové to ale chce DPMO změnit a připravuje označení i v angličtině.

„Už to řešíme. Připravujeme výrobu nových samolepek,“ reagovala mluvčí Kopřivová s tím, že nové s kvalitnějším lepidlem by měly vydržet v tramvajích déle.