Po stanovené lhůtě zůstává finanční postih na tisícikoruně, ale Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) své pohledávky odprodává exekutorské firmě. Potom už provinilci, který nezaplatí včas, hrozí, že se postih vyšplhá na několik tisíc korun.

„Ti, kteří jezdili načerno, ať už kvůli adrenalinu nebo že chtěli ušetřit, si to snad už rozmyslí,“ věří vedoucí přepravního a tarifního odboru DPMO Roman Tříska.

Počty černých pasažérů se v Olomouci v posledních letech nezvyšují – ročně jich však bývá kolem dvanácti tisíc, což je poměrně hodně. Právě proto je od začátku března pokuta vyšší.

Tříska doufá, že se to záhy promítne v příjmech za jízdné. „Tržby za přirážky na jízdném nám sice stoupnou, ale to je vedlejší produkt – nám jde především o nárůst tržeb za jízdné,“ řekl Tříska.

Neplatiči, kteří se do patnácti dnů nepřihlásí ke svému prohřešku a nezaplatí postih nebo si nedomluví splátkový kalendář, musejí počítat s tím, že dopravní podnik zhruba po měsíci pohledávku odprodá firmě, která ji začne vymáhat.

Nezaplacená jízda tramvají nebo autobusem se pak hříšníkovi řádně prodraží. „Jela jsem loni 5. prosince načerno, to nepopírám. Pak jsem onemocněla a byla čtyři týdny na neschopence. Říkala jsem si, že podle instrukcí na dokladu o pokutě zaplatím nikoliv tři stovky, ale tisícovku. Koncem ledna jsem šla na dopravní podnik. Tam mi ale řekli, že už tisíc korun nechtějí, protože můj dluh prodali nějaké exekuční firmě,“ popisovala třicetiletá žena z Olomouce.

Když se pak obrátila na vymahačskou firmu, na níž dostala od DPMO kontakt, oznámil jí její zaměstnanec, že případ už dali k soudu. „Nakonec jsme se dohodli, že když okamžitě zaplatím na jejich účet 1860 korun, tak to stáhnou. Což se stalo,“ líčila pasažérka.

Vadí jí, že ji nikdo neinformoval o tom, že pohledávku bude řešit soud. „To by snad měli. Nejsem žádná notorická neplatička,“ poznamenala.

Roman Tříska však tvrdí, že nepoctivé cestující o dalších krocích zpravují. „Postupujeme podle zákona. Informujeme, že novým vlastníkem pohledávky se stává ta či jiná společnost, která se specializuje na vymáhání pohledávek,“ uvedl Tříska.

Tvrdí, že je to součástí odprodeje pohledávky. Míní, že pokud pasažérka žádné vyrozumění nedostala, mohlo se to stát chybou při doručení zásilky.

Jiří Jareš, provozní ředitel inkasní firmy Intrum Justitia, s níž DPMO spolupracuje, rovněž ujistil, že dlužníky o převzetí případu pokaždé písemně zpraví.

Nezaplacená pokuta může černé pasažéry přijít na tisíce

Pokud černí pasažéři nezaplatí olomouckému dopravnímu podniku do patnácti dnů pokutu, začnou dluh vymáhat exekutoři. Potom se částka může vyšplhat na několik tisíc korun.

„Dlužníci se mohou dohodnout na splátkách. Pokud nezareagují, odprodáme pohledávku firmě, která to už řeší sama,“ řekl Roman Tříska, vedoucí přepravního a tarifního odboru Dopravního podniku města Olomouce (DPMO).

O patnáctidenní lhůtě se cestující dozvědí v přepravním řádu DPMO. Kdy však může nastoupit exekutor, se v něm nepíše – tato informace je pouze v letáku dopravního podniku.

„Nejzazší termín je šedesát dnů, ale může to být i po měsíci, to nemohu vyloučit. Ale opakuji, stačí, když dlužník do patnácti dnů alespoň zvedne telefon a dohodne se na zaplacení pokuty. Myslím, že tento prostor je postačující,“ sdělil Tříska.

Na jakou sumu se může vyšplhat původně tisícikorunová pohledávka (do patnácti dnů zlevněná na sedm stovek) poté, co ji převezme exekutor? Je to různé, ale dlužník by měl počítat s tím, že půjde o několik tisíc korun.

„Je to individuální a rozhoduje soud. Ten stanoví, jestli náklady budou třeba pět tisíc nebo jenom tisíc korun za právní zastoupení,“ sdělil Jiří Jareš, provozní ředitel firmy Intrum Justitia, s níž DPMO spolupracuje.