Náměstek olomouckého hejtmana Pavel Horák (KDUČSL) potvrdil, že stávající pracovní komise, která se zavedením civilního provozu zabývá, bude rozšířena i o členy ze Zlínska. Oba regiony a město Přerov dají dohromady 37 milionů korun na první nutné kroky. Podle Horáka tyto peníze poslouží i k zacelení trhlin v přistávací dráze.

Vedoucí odboru strategického rozvoje Michaela Prucknerová míní, že civilní letiště by mohlo fungovat za tři až pět let. „Je to ale jen odhad. Musí se napřed vybudovat odbavovací hala se všemi bezpečnostními prvky a odpovídající infrastruktura včetně parkoviště. Také bude nutné nakoupit technické zařízení na údržbu dráhy, například na rozmrazování,“ vyjmenovala Prucknerová.

Bochořské letiště bude schopno přijímat středně velká letadla typu Boeing 737 nebo Airbus A 320. Ty jsou dnes nejběžnějšími stroji používanými ke kontinentálním letům. Jedna z největších českých cestovních kanceláří Fischer letos už začala nabízet odlety z regionálních letišť v Karlových Varech a Pardubicích. „Pokud letiště u Přerova skutečně vznikne, určitě ho zařadíme do svých plánů. Klienti si žádají odlet z co nejbližšího místa,“ řekl mluvčí cestovky Dan Plovajko.

Z bochořské vojenské základny mohou létat civilní letadla už nyní. Týká se to ale zatím jen soukromých letů. Ředitel olomouckého letiště Antonín Mraček prohlásil, že každé letiště, i sebemenší, má pro rozvoj dopravy velký význam.

„Cílem Evropské unie je dostat dopravu ze silnic do vzduchu. Její podíl by měl časem činit až dvanáct procent,“ naznačil Mraček. Smíšený vojensko-civilní provoz si podle něj ale určitě vyžádá i změnu přibližovacího a navigačního systému. „Vojenský je totiž odlišný,“ podotkl.

Ve stejné době by se měl zlepšit také příjezd po silnici z Olomouce do Přerova.
„Čtyřproudová rychlostní komunikace R 55 by podle současných plánů měla vzniknout do roku 2013,“ sdělil vedoucí odboru dopravy Zdeněk Kocourek. Vytvoření civilního letiště paradoxně umožní zachování vojenské základny.

Vláda minulý týden rozhodla definitivně o tom, že k jejímu zrušení nedojde. Všechny studie, které si olomoucké hejtmanství nechalo vypracovat, vždy prokázaly, že smíšený vojensko-civilní provoz je nejvýhodnější.

Kdo bude letiště provozovat, se zatím neví. Prucknerová nastínila, že existuje několik modelů, od veřejnoprávního až po čistě soukromý subjekt.

Financování vzniku letiště


Olomoucký kraj - 20 milionů korun
Zlínský kraj - 7 milionů korun
Město Přerov - 10 milionů korun

PŘEČTĚTE SI DALŠÍ ZPRÁVY Z OLOMOUCKA

Moje OlomouckoSportKulturaPodnikáníČerná kronika