„Po pětadvaceti letech přešlapování na místě by měl vzít zřejmě věci do rukou stát. Ten musí bouchnout do stolu a udělat takové kroky, aby se dálnice konečně postavila,“ soudí starosta Lipníku nad Bečvou Miloslav Přikryl, který připojil svůj podpis pod petici. Dokončení dálnice je podle něj zásadní nejen pro Přerovsko, ale i Olomouc a Prostějov.

Podpisové archy jsou k dispozici v prodejně tabáku na Žerotínově náměstí v Přerově a odkaz na elektronickou petici je na webu zapsaného spolku www.dalniceprerov.cz.

„Ekologičtí aktivisté v řádu jedinců paradoxně bojují proti zlepšení životního prostředí mnoha tisíců lidí na Přerovsku, nevadí jim zvýšená prašnost ve městě, exhalace a v neposlední řadě zastavený rozvoj celého regionu. Občanská petice má vyburcovat větší množství lidí, kteří chtějí, aby se dálnice D1 konečně po jednaosmdesáti letech dostavěla,“ zdůvodnil bývalý přerovský primátor a neúspěšný senátorský kandidát z říjnových voleb Jiří Lajtoch, který je jedním z iniciátorů petice.

Sdružení v budoucnu chystá i další protestní akce, které by na nutnost dálnice upozornily. „Jednou z možností je třeba i blokáda silnice,“ dodal.

Lhůta pro zahájení: listopad 2021

Stavbu dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem dlouhodobě brzdí obstrukce ekologických aktivistů Děti Země a Krajina Dluhonice. Naposledy napadli změnu územního rozhodnutí, o níž rozhodl Krajský úřad Olomouckého kraje. Ten změnu územního rozhodnutí potvrdil a dal stavbě úseku zelenou.

Krajský soud v Ostravě ale nedávno dlouho očekávaný rozjezd stavby opět „přibrzdil“ - shodil totiž rozhodnutí o změně územního rozhodnutí a vrátil ho zpátky na kraj.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přitom předpokládalo, že by mohlo být už na jaře příštího roku vydáno stavební povolení a investice za zhruba 8 miliard korun by se mohla rozběhnout v červenci 2021.

Stavba musí začít nejpozději v listopadu 2021 - tehdy totiž vyprší lhůta pro udělenou výjimku z EIA.

„Dopad rozhodnutí soudu zatím nedokážeme vyhodnotit, protože nevíme, co bylo hlavním důvodem, že se věc vrátila na kraj - zda formální nedostatky nebo něco jiného,“ reagoval ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.

Aktivité chtějí v žalobách pokračovat

Ekologické aktivisty verdikt soudu potěšil.

„Žaloby mají sedm bodů, takže je jisté, že aspoň jeden z nich byl oprávněný ke zrušení rozhodnutí krajského úřadu, který postupoval v rozporu se zákonem,“ zhodnotil šéf Dětí Země Miroslav Patrik.

V žalobách hodlají aktivisté dál pokračovat.

Stavbu posledního úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem provázely už v minulosti bouřlivé emoce. Zřejmě nejvíce se v této věci angažoval již zesnulý primátor Přerova Vladimír Puchalský, který kromě dopisu úředníkům do Bruselu nechal vylepit po městě plakáty s telefonním číslem na šéfa ekologických aktivistů Děti Země Miroslava Patrika. Za jeho éry se stavba úseku výrazně přiblížila - a to i díky zřízení místa pro výkupy pozemků.

Stavba průpichu se rozjela

Zoufalou situaci Přerova v budoucnu alespoň částečně zhojí stavba vnitřního průtahu městem, která už začala budováním mimoúrovňového křížení v Předmostí, rozšířením Polní ulice a zahájením průpichu.

Pokud půjde vše podle plánu, mohli by řidiči pocítit úlevu už v příštím roce, kdy dojde k napojení estakády nad železniční tratí v Předmostí na rozšířenou Polní ulici. Doprava má být svedena na novou estakádu koncem května 2021.