Do Olomouce jej přivezla jedna z členek spolku Helena Škrdlíková, která se s něčím podobným setkala v britském Bristolu.

„Při návštěvě města mě zaujaly modré nálepky na dveřích kaváren s nápisem Refill: Free tap water. Byla jsem moc vděčná, že si na dlouhou cestu do Manchesteru můžu nechat dopustit vodu u baru v kavárně a nemusím bojovat s kohoutky na záchodech,“ vysvětluje Škrdlíková původní myšlenku.

Dolej si

Samotný nápad vznikl na jaře 2017 díky jejímu studijnímu pobytu ve Velké Británii. Helena se mimo rámec školních aktivit zúčastnila zero waste konference, kde shodou okolností slyšela mluvit zakladatelku projektu dolívání kohoutkové vody pro každého zdarma.

„Dalším impulzem pro mě bylo vyhlášení soutěže Univerzita městu, kterou vyhlásila naše Univerzita Palackého a slibovala v něm podporu projektů, které zpříjemní život v Olomouci,“ doplňuje Škrdlíková.

Podporu pro svůj projekt získala a ihned po návratu z Velké Británie na něm spolu s dalšími členy spolku Udržitelný Palacký začala pracovat.

Na sociálních sítích vyhlásili soutěž o nejlepší název a začali pracovat na designu nálepek i facebookové stránky.

„Mezitím v hlasování vyhrál název Dolej si a projekt byl oficiálně na světě,“ vysvětluje Škrdlíková.

Stránku na sociálních sítích spustili v únoru, podniky začali oslovovat v polovině dubna.

Už v květnu se začali ozývat podniky z celé České republiky a tak se původně olomoucký projekt rozšířil po celém Česku.

Kde vám dolijí vodu zdarma? Mapa zapojených podniků

Jednoduchost zárukou úspěchu

Projekt vzbudil v Čechách i na Slovensku veliký ohlas. Členům spolku denně napíše kolem pěti podniků, které by se chtěli zapojit, nebo dobrovolníků, kteří mají zájem projekt rozšířit ve svém městě.

„Do dnešních dnů jsme rozdali okolo tří set padesáti nálepek, podniky označené jako Dolej si už může člověk najít kromě Olomouce také v Hradci Králové, Prostějově, Pardubicích, Praze, Brně, Zlíne a třeba také Chocni a Holešově,“ je pyšná Škrdlíková.

Momentálně vzniká internetová kampaň na peněžní podporu projektu, sami členové spolku Udržitelný Palacký by chtěli rozjet nové webové stránky a také mobilní aplikaci.

„Důležitým pro úspěch byla jednoduchost celého projektu. Podnik nám napíše, dostane nálepku, tu si dá na dveře a my je přidáme do mapy, kde si jej žízniví lidé mohou pohodlně najít,“ uzavírá Škrdlíková.