S pracemi zde navíc mohou začít až od listopadu. Do té doby musí být kolej průjezdná kvůli svozu kůrovcem napadeného dřeva z Jesenicka. „Úsek přes Divišovu ulici je problematický, neboť se v místě střetávají dvě různé soustavy. Bude zde speciální zabezpečovací zařízení. Navíc na něm můžeme začít pracovat až poté, co skončí část oprav mezi Hanušovicemi a Jeseníkem," vysvětlil Jan Travěnec ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) s tím, že oprava na sebe musí navazovat kvůli svozu dřeva. „Je třeba svážet kůrovcem napadené dřevo z Jeseníků. My musíme státním lesům a Českým drahám umožnit, aby byly schopny dřevo z hor převážet," doplnil.

Přesto, že je harmonogram napnutý, zabezpečení přejezdu v Divišově ulici se musí stihnout do konce roku. „Vzhledem ke křížení kolejí může dojít k nepředvídatelným komplikacím. Příští rok se zde začnou dělat protipovodňová opatření, cestu nemůžeme blokovat," uvedl Travěnec.

Výsledky celé investiční akce mohou cestující vidět především na budově olomouckého hlavního nádraží. Zde na jaře loňského roku vzbudila rozruch například trojice eskalátorů, která nahradila schody ve vestibulu budovy hlavního nádraží. Kvůli technickým úpravám byly jezdící schody navíc vypnuté. „Eskalátory byly v provizorním stavu. Prošly opravami a jsou funkční. Díky nim mají zejména starší lidé lepší přístup k vlakovým nástupištím 2, 3 a 4. Schody zůstaly v podchodu na levé straně a u nástupiště číslo 5," vyjmenoval novinky na hlavním nádraží Jan Travěnec ze SŽDC.

Velkou změnou prošla během tří let právě nástupiště. Vzniklo jedno nové a u ostatních je upravené číslování.

„Máme nové nástupiště číslo 5. Místo dřívější pětky je nyní 1a. Všechna nástupiště jsou opravená, zastřešená a jsou na nich zvýšené nástupní hrany. Ty by měly usnadnit lidem přechod do vagonů. Všude jsou také nové informační systémy k příjezdu a odjezdu vlaků," řekl Travěnec a doplnil, že součástí prací bylo také odvodnění stanice a vznik zabezpečovacího zařízení.

Kompletní rekonstrukce vlakového nádraží včetně části pro nákladní dopravu bude hotová koncem roku. Její cena se vyšplhá na téměř 1,9 miliardy korun.

Během další etapy se například rozšířil most přes řeku Bystřici, na němž vznikla další kolej, nebo se budovala přečerpávací stanice na odvodnění. (krk)