Zavádění elektrických vlaků do pravidelného provozu však nebude tak rychlé, jak se ještě před několika týdny jevilo. Od června budou na podhorské trati jezdit jen v omezené míře. Další změny nastanou v prosinci.

Železnice Desná si čtvrtý dubnový pátek připsala další prvenství. Stala se první soukromou dráhou v Česku, na níž byl zahájen elektrický provoz.

„Toto dílo bylo plánováno delší dobu. V roce 2005 vznikly studie, v roce 2008 se dokončovaly. Úsilím starostů obcí v údolí Desné se toto dílo podařilo," sdělil Pavel Žerníček, předseda Svazku obcí údolí Desné, který trať vlastní.

Elektrizace trati ze Šumperku do Koutů nad Desnou - jízda prvního vlaku

Oficiální zahájení elektrického provozu na železnici Desná. Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Půl miliardy

Za bezmála půl miliardy korun bez DPH získala devatenáctiki­lometrová dráha nejen sloupy s trolejovým vedením.

Stavební firmy přestavěly nádraží v Petrově a v Koutech, v Loučné nad Desnou vybudovaly místo zastávky výhybnu.

Proud do trolejí dodává nová měnírna ve Filipové.

Provoz řídí nové zabezpečovací a sdělovací zařízení, ve většině zastávek dělníci prodlužovali nástupiště.

Elektrizace trati ze Šumperku do Koutů nad Desnou - jízda prvního vlaku

Oficiální zahájení elektrického provozu na železnici Desná. Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Rekordní čas

Dílo zhotovitelské firmy vybudovaly v rekordním čase. Stavba započala loni v květnu a už v polovině listopadu téhož roku byla dokončena.

„Zhotovit toto dílo v tak krátkém čase je unikát. Byli bychom rádi, kdyby se i státní investice takto realizovaly," řekl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica.

Fond na investici přispěl přes 120 milionů korun. Dalších více než 350 milionů přiteklo na evropských dotacích z operačního programu Doprava.

Elektrifikace má umožnit vedení přímých vlaků z Koutů do Olomouce a dál na jih kraje. V původním červnovém termínu se však tento model dopravy nepodaří zavést. I od poloviny letošního roku budou na Železnici Desná jezdit motorové soupravy tak, jak v současnosti.

„Výjimkou bude pět párů spojů, kde motorové vlaky nahradí elektrická souprava. Tu bude mít dopravce Arriva pronajatou," řekl Jaroslav Tomík, ředitel organizace KIDSOK, která v Olomouckém kraji organizuje veřejnou dopravu. Důvodem odkladu jsou časové a technické komplikace při zavádění nového modelu.

„V elektrické trakci začneme naplno jezdit s Českými drahami od prosince," uvedl Pavel Žerníček.