Protože jiná rozumná trasa se nenabízí, zkracují si lidé cestu mezi Varšavským náměstím a Smetanovými sady přes železniční trať.
Nedaleko vlakové zastávky Olomouc – Nová Ulice přejde denně přes koleje až sto dvacet pěších a na čtyřicet cyklistů.
Olomoucká radnice proto plánuje postavit v místě bezpečnou lávku. Pomoci ji k tomu mají evropské peníze a přispění společnosti Nová Sladovna, která přestavuje sousední areál bývalých sladoven a mrazíren.
Vizualizace plánované lávky. Zdroj: MmOl
Zkratka od Velkomoravské
Co pár minut někdo přeskakuje troje koleje, aby zamířil buď mezi garáže vedle bývalých olomouckých sladoven nebo k železniční stanici na Nové Ulici. Lidem by proto lávka proti mysli nebyla.
Uvítala by jí i paní Hana, která po vyšlapané cestičce projde třikrát čtyřikrát týdně.
„Zatím to tu nikdo nehlídá, aby se tu nechodilo, každopádně každá zkratka dobrá. Kdyby cestu zavřeli, musela bych to totiž daleko obcházet. Chodí tudy hodně lidé od Zenitu a Velkomoravské ulice, pokud by to bylo i pro maminky s kočárky a cyklisty, smysl by to mělo. Navíc tu teď staví parkoviště," kývla hlavou směrem k místu, kde město v souvislosti s přestavbou pavilonu A výstaviště Flora buduje stání pro desítky aut.
Dokončené má být letos na podzim.
Vizualizace plánované lávky. Zdroj: MmOl
S přispěním Evropy i soukromníka
Náklady na stavbu železničního nadchodu radnice spočítala na devatenáct milionů korun. Šestnáct z nich by měla pokrýt dotace z evropských fondů.
Zbytek má doplatit soukromá společnost Nová sladovna, která plánuje mezi hotelem Ibis a Varšavským náměstí vystavět byty, kanceláře, obchody i prostory pro služby.
„Rozpočet města to nezatíží vůbec. Nejprve nicméně musí vzniknout projektová dokumentace a je potřeba vybrat dodavatele stavby," řekl náměstek olomouckého primátora Ladislav Šnevajs.
Lávka by měla vyrůst do dvou let, záležet bude na skládání rozpočtu na příští rok.
Nadchod je navržen tak, aby mohl sloužit všem.
„Budou ho moci využívat pěší, cyklisté, maminky s kočárky i lidé se zdravotním postižením, jelikož bude splňovat podmínky bezbariérovosti. Na jedné straně budou rampy, na druhé výtah. Zároveň dojde k vybudování navazujícího chodníku od nadchodu směrem k Varšavskému náměstí," uvedla mluvčí magistrátu Radka Štědrá.
Do budoucna studie nadchodu počítá s možností, že by se napojil na systém lávek ve Smetanových sadech.