VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tyto nové tramvaje míří do Olomouce. Mají čtvery dveře

FOTOGALERIE, ANKETA / Tramvajový park Dopravního podniku města Olomouce (DPMO) se během příštího roku rozšíří o osm nových vozů z produkce Krnovských opraven a strojíren. 

26.10.2017 1
SDÍLEJ:

Tramvaj EVO 1 před testy v pražském dopravním podniku v roce 2015Foto: DENÍK/Vladimír Šťastný

Tři stroje typu EVO1 budou mít dveře po obou stranách a mohou tak být využívány i na tratích bez smyčky na konečné. 

Pět tramvají z nové várky je jednostranných.

 Charakteristické pro vozy, které budou jezdit na linkách 3 a 5 na Nové Sady, je to, že jsou plně nízkopodlažní a přestože se jedná o krátké tramvaje, mají na jednom boku hned čtvery dveře.

Rychlé nastupování, méně místa

Za osm nových tramvají město zaplatí zhruba 212,5 milionu korun.

„Celých 85 procent z této částky ale pokryje dotace z Integrovaného regionálního operačního programu,“ uvedl dopravně-provozní náměstek DPMO Pavel Zatloukal, podle kterého je nákup těchto vozů především investicí do budoucnosti.

„Počítáme s nimi na linky číslo 3 a 5, které nyní končí na zastávce Trnkova a vzhledem k chybějící točně jsou zde potřeba oboustranné vozy. Po dokončení třetí etapy výstavby však už tato trať mít smyčku bude, takže by se zde uplatnily i tramvaje s dveřmi na jednom boku,“ vysvětlil Zatloukal.

Právě dveře, přesněji jejich počet, jsou jedním z hlavních poznávacích znamení strojů EVO1.

Ty totiž při délce přibližně patnáct metrů mají na pravém boku dveře čtyři.

„Je otázka, jestli je takový počet nezbytný. Možná to sice urychlí odbavení cestujících na zastávkách, na druhou stranu dveře ubírají místa k sezení či klidná k stání, z nichž se lidé nemusí při každém nástupu a výstupu pasažérů přesouvat jinam,“ uvažuje Olomoučan a odborník na tramvajovou dopravu Jiří Vavrda.

Plně nízkopodlažní

Dalším charakteristickým rysem tramvají EVO1 z Krnova je jejich plná nízkopodlažnost.

„To znamená, že při průchodu vozem není žádný schůdek. Daní za jejich absenci je ale klikatá ulička a šikmé rampy, které nejsou na stání moc pohodlné. Bohužel stále chybí klimatizace pro cestující, takže při nízké cestovní rychlosti zejména v centru nemají okna šanci vydýchaný vzduch vyvětrat,“ popisuje Vavrda.

Ten se s náměstkem olomouckého dopravního podniku shoduje v tom, že vzhledem k množství zatáček na tramvajových tratích ve městě a absenci dílenského zázemí není možné zakoupit vícečlánková, délkou až třicetimetrová vozidla.

„Stoprocentně nízkopodlažní tramvaj o délce patnáct metrů vyrábí v současnosti pouze Krnovské opravny a strojírny a v Rusku typ 71-911, který je ovšem o metr a čtvrt delší. V minulosti to bylo ještě italské Socimi, ovšem pouze prototyp, který toho moc nenajezdil,“ podotkl Jiří Vavrda.

Podle Pavla Zatloukala se cestující v Olomouci novými tramvajemi svezou poprvé na konci příštího roku. Vídat je však ve zkušebním provozu budou moci už o něco dříve.

„První várka by měla dorazit v srpnu 2018 a druhá v říjnu téhož roku,“ uzavřel Zatloukal.

Autor: Adam Fritscher

Vítáte nákup čtyřdveřových tramvají pro Olomouc?

ANO

46 %

NE

40 %

Je mi to jedno

14 %

Hlasovalo: 237

Anketa byla ukončena

26.10.2017 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hasiči vyjíždí kvůli silnému větru. Řeší popadané stromy i uvolněné plechy
4

Silný vítr na Olomoucku shazoval stromy a zvedal plechy

Tragická nehoda mercedesu ve Wolkerově ulici v Olomouci
2 9

Tragický náraz hokejistova mercedesu šetří kriminálka

Pohyb v Sigmě: rušno mezi obránci, otazník u Yunise i zkouška dorostenců

Pátkem začala fotbalistům Sigmy dovolená, do přípravy nastoupí na začátku ledna.

Pojištění pracovní neschopnosti může vytrhnout trn z paty

Dlouhodobá léčba nemoci nebo úrazu zamává nejen s psychikou člověka, ale také s jeho peněženkou. Pokud nemáte našetřenou solidní rezervu, zamyslete se nad připojištěním pracovní neschopnosti. Může vám přijít vhod. Co byste o připojištění měli vědět prozrazuje David Kučera, finanční poradce Partners.

Řidič se po dálnici řítil v protisměru. Skončil na psychiatrii

Velmi nebezpečnou situaci zažili řidiči na dálnici z Mohelnice do Olomouce.

Pitbul kousnul návštěvnici baru do obličeje

Do fakultní nemocnice odvezla záchranka mladou ženu, kterou v jednom z přerovských barů pokousal pitbulteriér její známé.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT