Funguje podobně jako moderní kapacitní displej dotykového telefonu. Na zádrhel upozornili řidiči dopravního podniku a DPMO nato umístil na dveře vozu nálepku, kde cestujícím názorně vysvětluje, že s rukavicí na ruce to dovnitř nepůjde.

„Na dveřích jsou nálepky, v českém i anglickém jazyce, aby cestující věděli, že mají sundat rukavice,“ uvedla mluvčí DPMO Martina Krčová.

Novým olomouckým elektrobusem se nesvezou cestující, pokud si v mrazivých dnech nesundají rukavice. Tlačítko u dveří na stisk v rukavici nereaguje a dveře se cestujícímu neotevřou.

Jde o specialitu nových elektrobusů, s níž se cestující u jiného dopravního prostředku v olomouckých ulicích nesetkají. „Je to dáno výrobcem, který jiný typ tlačítka nedělá,“ vysvětlovala mluvčí.

Moderní kapacitní tlačítko, podobně jako displej dotykového telefonu, má na povrchu velmi tenkou vrstvu z vodivého materiálu a využívá elektrické vodivosti povrchu lidského těla.

Uvnitř i normální tlačítka

Zpozornět by měli cestující na lince č.14, kam byl elektrobus nasazen, a to hlavně u vstupu do dopravního prostředku. Uvnitř najdou „normální“ tlačítka na ovládání dveří.

„Mimo dotykového tlačítka jsou uvnitř vozu umístěna i klasická tlačítka na tyči, na která jsou cestující zvyklí a primárně používají tyto,“ uvedla Krčová.

Na komplikace s dotykovými tlačítky podle DPMO neupozornili až cestující, ale řidiči městského dopravce, aby si cestující nemysleli, že dveře jsou nefunkční, ale sundali si zimní rukavice z rukou.

„Nálepky a informace jsme doplnili na základě podnětu řidičů,“ upřesnila mluvčí dopravního podniku.

S novým elektrobusem, který vyjel do olomouckých ulic vloni 29.října, jsou DPMO i cestující podle dopravce spokojeni.

„Je spolehlivý. Cestující si pochvalují tichý provoz,“ shrnula Krčová.

Novinku za 13 milionů korun vyřadila hned po startu na pár dní vichřice, která strhla díl ze střechy, kde jsou umístěny boxy s bateriemi. O nehodě informoval Olomoucký deník jako první. Redakci na nehodu upozornila kolemjdoucí Olomoučanka. Podnik ihned vyreklamoval závadu u výrobce, firmě SOR Libchavy.

150 kilometrů na jedno nabití

Dvanáctimetrový elektrobus SOR NS 12 Electric ujede na jedno nabití 150 kilometrů v městském provozu. Pro nabíjení elektrobusu byl vybudován přístřešek s nabíjecí stanicí přímo na odstavné ploše autobusů v Hejčíně, která umožňuje rychlé i pomalé nabíjení. Od způsobu nabíjení se odvíjí i jeho délka. Pomocí pomalého nabíjení by měl být elektrobus plně nabitý nejpozději za osm hodin.