„Nastupuje k nám dvaapadesát prvňáčků a řekla bych, že chodí čím dál méně vystrašených dětí, které mají obavu z první třídy. Pokud jsem se jich při předávání pamětních listů na něco zeptala, tak mi velmi suverénně odpověděly bez jakékoli obavy, vtipně a?dokonce i přiznaly, že se do školy netěšily. Myslím si, že jsou víc v pohodě,“ řekla Tamara Káňáková, ředitelka Základní školy Svatoplukova ve Šternberku.

Olomoucká dětská psycholožka Lenka Nejeschlebová míní, že dnešní děti mají širší rozhled a jsou otevřenější.

„Jsou jako kdyby míň ohrožené, mají lepší sebevědomí, což je jim ku prospěchu. Vědí, že mají oporu v rodičích, kteří by však neměli hanět učitele. Je důležité, aby dítě v první třídě pedagožce věřilo a vzhlíželo k ní. Přitom si však myslím, že autorita učitelů klesá,“ uvedla psycholožka.

„Školáci jsou i náročnější, protože jsou zvyklí přijímat nejrůznější i drahé věci,“ dodala Nejeschlebová.

S tím souhlasí i Kateřina Konečná, učitelka ze Základní školy v Olomouci­ Droždíně. „V některých věcech jsou náročnější, dají najevo svůj názor, co se jim líbí a nelíbí,“ řekla Konečná.

Nynějším problémem školáků jsou časté logopedické vady, které mají častěji než mívali jejich rodiče.

„Netýká se to jen dvojice r a ř, ale třeba i sykavek. Jde však také o schopnost vyjadřovat se, tvořit smysluplné věty, správně gramaticky postavené. Někdy vázne i slovní zásoba. Důvodem je to, že na komunikaci v rodině není tolik času a děti si spíš povídají s počítačem. Před dvaceti pětadvaceti lety na tom byli prvňáci lépe. Mnozí z těch dnešních neznají ani základní pohádky,“ uvedla olomoucká logopedka Eva Slezáková.

Také psycholožka Nejeschlebová potvrzuje, že dětí s logopedickými obtížemi přibývá.

„Dříve se této péči věnovalo víc už v předškolním věku, zaštiťovala to školka. Teď je to na zodpovědnosti rodičů, kteří musejí vyhledat klinického logopeda a někdy to podcení. Řeč je však velice důležitá, když se učí číst i psát,“ vysvětlila.

„Kromě logopedických problémů mají i jiné problémy. Třeba špatně drží tužku, i když se o tom s rodiči bavíme už v období okolo zápisu. V lednu vnímáme, že děti nejsou ještě do školy nachystané. Jsou to však věci, které se během půl roku dají dotáhnout,“ doplnila Konečná.