Poslední dobou přitom agresivita některých klientů stoupá, výjimkou nejsou ani vážná fyzická napadení úřednic a ničení nábytku.

Roste také počet útoků, kterých se na zaměstnancích úřadů práce dopouštějí opilí a zfetovaní lidé.

Agresivní klient se do pracovnice olomoucké pobočky úřadu pustil před pár dny.

Jednačtyřicetiletý muž ze Štěpánova na Olomoucku na ženu křičel, že kancelář neopustí, dokud mu nevyplatí dávky hmotné nouze.

„Strážníci muže vyzvali, aby upustil od protiprávního jednání. Upozornili jej, že pokud neuposlechne, použijí proti němu donucovací prostředky," sdělil k případu Jaroslav Stodola z olomoucké městské policie.

Rozčilený klient však nereagoval na výzvu ani na pozdější výstrahu a dál se choval agresivně.

Strážníci proto muže vyvedli před budovu úřadu práce. Teprve venku se muž konečně zklidnil.

Kvůli svému jednání je teď navíc podezřelý ze spáchání přestupku neuposlechnutí výzvy úřední osoby při výkonu její pravomoci.

Začátek měsíce je kritický

Zaměstnanci úřadů práce se podle mluvčí Kateřiny Beránkové stávají oběťmi slovních i fyzických útoků stále častěji.

Jen během loňského a letošního roku došlo v olomoucké pobočce ke třem fyzickým útokům na pracovnice z oddělení nepojistných sociálních dávek.

„Verbální útoky jsou mnohem častější, hlavně začátkem měsíce je jich každý den na referátu hmotné nouze několik. Klienti požadují okamžitou výplatu dávek v hotovosti nebo přednostní zpracování žádosti pod různými, často smyšlenými záminkami. Například kvůli hospitalizaci v nemocnici nebo stěhování. Velmi často jsou pod vlivem alkoholu a někdy i drog," popsala zhoršující se situaci mluvčí Úřadu práce ČR Kateřina Beránková .

Nespokojenost s termínem výplaty

Mezi hlavní důvody, které vedou ke slovnímu a fyzickému napadání zaměstnanců úřadů práce patří především nespokojenost s výplatním termínem nebo nedostatečná rychlost zpracování dávky.

Klienti mají výhrady také k výši dávek a vadí jim i to, že peníze nejsou vyplaceny v hotovosti.

„Nespokojenost projevují rovněž kvůli nepřiznání dávky či podpory v nezaměstnanosti nebo vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání. Někdy nejsou ochotni doložit podklady nutné pro správní řízení," upřesnila mluvčí Kateřina Beránková.

Raději dají výpověď

Zvyšující se počet slovních útoků na úředníky někdy dokonce vede až k odchodu kvalifikovaných pracovníků.

„Týká se to zejména zaměstnanců, kteří jsou ještě ve zkušební době. Například ze tří osob, které letos nastoupily na referát hmotné nouze, už dvě ukončily pracovní poměr," poznamenala Kateřina Beránková.

Zaměstnavatel se snaží referentům zajistit na pracovišti bezpečnost.

Školí je například v tom, jak mají s problémovými klienty jednat, a zajišťuje také nepřetržitou ostrahu.

Například v Olomouci je nonstop střeží soukromá hlídací služba. Na pomoc úředníkům přijíždí i městská a republiková policie.

Problémy i na magistrátu

Problémy s agresivními klienty podle mluvčí olomouckého magistrátu Radky Štědré řeší také zaměstnanci z pracoviště evidence obyvatel, občanských průkazů nebo cestovních dokladů.

Týkají se rovněž odboru sociálních věcí, na ekonomickém odboru pak zejména oddělení exekucí nebo místních poplatků a sekretariátu a kanceláře primátora.

„V loňském roce jsme naštěstí nezaznamenali žádné fyzické napadení některého ze zaměstnanců magistrátu. Slovní útoky však nejsou na uvedených pracovištích výjimkou, například u přepážek jsou jich desítky ročně. Jedná se zejména o případy, kdy klienti nejsou spokojeni s vyřízením žádostí nebo výsledkem jednání na úřadě," naznačila Radka Štědrá z olomouckého magistrátu.

Nadávání, kopání, bouchání

Nespokojení lidé obvykle trvají na tom, aby jim úředníci vyhověli nad rámec zákona nebo v záležitostech, ve kterých už to není s ohledem na výkon přenesené působnosti státní správy možné.

Na zaměstnance magistrátu pak nevybíravě slovně útočí, někdy kopou do dveří kanceláří nebo bouchají do přepážek.

„Na odboru sociálních věcí dochází zhruba ke dvěma případům ročně, kdy musí problémového klienta vyvést z budovy ostraha nebo městská policie," uvedla mluvčí magistrátu.

Město se snaží zaměstnance chránit napojením na pult ostrahy nebo kamerami.

Podobné případy útoků na zaměstnance úřadů práce

Brutální útok klientky na Úřadu práce v Uničově (2014)

Klientka si přišla podat žádost o příspěvek na živobytí a domáhala se zpětného data na podacím razítku, přitom si teprve přebírala tiskopisy. Domáhala se také půjčky a vzápětí začala vulgárně napadat úřednice.

Žádosti si ale nakonec ani nevzala a spěchala ke dveřím, které jsou však v pátek zamčené. Pak začala do dveří bouchat.

Pracovnice z referátu hmotné nouze jí šla otevřít. Jakmile přistoupila s klíčem ke dveřím, klientka zaútočila pěstmi na její hlavu. Bušila jí pěstmi do celého těla, kopala ji a byla nepříčetná.

Incident zpozorovala vedoucí pracoviště a šla podřízené pomoci.

Agresivní žena však okamžitě útok obrátila proti ní. Pěstí ji srazila k zemi, udeřila ji několika ranami do hlavy a vytrhla jí hrst vlasů.

Útok klientky odrazili až další pracovníci, kteří také přivolali policii.

Útočnice už byla policií obviněna z přečinu násilí proti úřední osobě a z výtržnictví. V současné době ve věci probíhá soudní jednání.

Útoky klientů na Úřadu práce ve Šternberku a v Olomouci

Ve Šternberku měli problém s klientem, který žádal o dávku hmotné nouze. Referentka mu ji nechtěla přiznat, protože nedoložil potřebné doklady.

Klient byl pod vlivem návykových látek, choval se velmi vulgárně a hlučně.

Na chodbě odhodil stolek pro klienty až na zeď a poškodil ji.

Nedávno zase jiný klient v Olomouci vykopl skleněnou výplň vstupních dveří do budovy úřadu práce.

Nelíbilo se mu totiž, že mimo uvedené úřední hodiny nebude obsloužen.

Zdroj: mluvčí Úřadu práce České republiky Kateřina Beránková