„Kde je situace nejhorší? Hrůza je to letos všude, kam se jen člověk podívá,“ hodnotil stav Jaroslav Krempl ze Správy silnic Olomouckého kraje.
Na starosti má Olomoucko, kde v posledních týdnech vyrostl „les“ výstražných značek varujících před děravými úseky.
V katastrofálním stavu jsou třeba části průtahu Hluboček nebo přejezd U Anči v olomoucké čtvrti Hejčín.
Děravý průtah Hlubočkami
Po oblevě v těchto dnech se navíc bude situace zhoršovat i na jiných místech Olomoucka. A zima je teprve ve dvou třetinách.
„Příští týden se vrhneme na nejhorší díry. Spíše začneme už o víkendu. Využijeme studené obalované směsi. V mrazech jsme teď nemohli nic dělat,“ vzkázal naštvaným řidičům.
Dírám se nejde vyhnout
Díry v nejhorších místech dosahují až deseticentimetrové hloubky.
„U Anči je to děs. Dírám se nejde vyhnout, kolik jich je a jak jsou velké. Kdo tudy nepojede krokem, riskuje problém,“ upozornil David Ptáček z Olomouce, který křižovatkou musí denně.
Rostoucí počet výmolů všech velikostí letos nestačí počítat ani Ředitelství silnic a dálnic ČR na státních silnicích.
Za zmínku stojí třeba silnice I/44 u Zábřehu na Moravě, I/11 za Bušínem, I/35 na Studenou Loučku, I/46 u Bohuňovic či nad Šternberkem, I/47 za Lipníkem nad Bečvou, I/55 v Olomouci či I/48 kolem Bělotína. Následkům prudkých změn teplot neunikly ani dálnice D1, D46 či D35.
„Je to důsledkem nezvykle častých změn teplot. Rozdíly mezi dnem a nocí byly i desítky stupňů Celsia, což je pro narušené povrchy silnic téměř likvidační. Do prasklin proniká voda, která vlivem teplotních skoků narušuje celistvou strukturu silnic i dálnic. Z malých nerovností se po zatížení provozem stávají výtluky ovlivňující plynulost dopravy,“ vysvětlil mluvčí ŘSD Miroslav Mazal.
Dálnice: na tisíc výtluků
Dálnici D35 z Olomouce do Mohelnice udržuje společnost, která se stará i o silnice I/35 (Mohelnice – Studená Loučka), I/44 (Mohelnice – Zábřeh na Moravě), I/46 (Olomouc – Čabová) a I/45 po hranice Moravskoslezského kraje.
„Jen tato firma za leden eviduje vysprávky zhruba 1 000 kusů výtluků všeho druhu pouze na zmíněných úsecích D35, I/35, I/44, I/45 a I/46,“ popisoval Mazal.
Opakující se výtluky jsou podle ŘSD vždy viditelně označeny v obou směrech jízdy.
„Údržba se všechna poškozená místa snaží opravovat v co nejkratším čase. Aktuální počasí umožňuje použití výhradně studené balené asfaltové směsi, větší a trvanlivější řešení závisí na příznivějších klimatických podmínkách,“ dodal Mazal.