„Pamatuji si, že jsem na Vánoce dostal dřevěný vláček a plechový traktůrek, který byl na klíček. To se psal asi rok 1960. Traktor jsem měl asi tři roky, byli jsme ale celkem chudá rodina, takže toho víc nebylo a jako dítě jsem dostával od maminky nebo babičky trenky, ponožky. Moc se toho u nás nedávalo, tak tři čtyři dárky pro každého. Ale stačilo to, člověk nebyl tak chtivý a byla jiná doba. Dnes rodiče kupují spoustu věcí, ale děti si toho neváží,“ vzpomíná čtyřiapadesátiletý prodavač vánočních stromků v Olomouci.

Podobně na tom byla i Lenka Lukšová z Olomouce. „V dětství jsem dostávala nejraději panenky, šila jsem si na ně a to mi vždycky udělalo radost. Dostávala jsem tak tři čtyři dárky a většinou to byla nějaká hračka a pak oblečení. Hrála jsem si ale i se stavebnicí Merkur, když ji bratr dostal. Teď svým dětem kupuji určitě víc dárků, než jsem dostávala já. Mámdvě děti ve věku patnáct a dvacet let a jsou náročné, kupuji jim tak kolem šesti dárků. Přejí si vždycky něco z drogerie, něco od oblečení a nějakou knížku,“ říká sedmačtyřicetiletá žena.

„U nás je teď hitem pro zhruba osmileté Hvězdička z nebe, což je plastový růžový poník, který mluví. Stále se prodává Barbie s koněm nebo psem. Rodiče kupují i Kouzelníka, což je hra, kde se děti učí kouzlit, nebo pak kupují chemickou laboratoř,“ popisuje Martina Dostálová, vedoucí olomoucké prodejny hračkářství Sparkys.

Podle Milady Hajné z hračkářství Miroslav Hajný rodiče svým dětem kupují nejčastěji mluvícího medvídka a pak postavičky podle filmu Piráti z Karibiku. Pro holky to je například i nehtové studio. Děti chtějí to, co se objeví v televizi, v reklamě nebo třeba ve večerníčku. Pro malé děti se tak kupují postavičky Pata a Mata, protože běží teď jako večerníček v televizi,“ říká Hajná.

Odborníci ale říkají, že lidé se už podřizují konzumním trendům. „Objevuje se to bohužel i v souvislosti s Vánocemi. Zapomíná se třeba i na to, co znamená v původním významu advent. Tedy že to je období zklidnění a usazení se a rozjímání. Což je taky dobré proto, abychom si udělali čas jeden na druhého a nějak se víc vnímali. Teď je to upozaděno a to, že na sebe nemáme čas, občas vykupujeme skrze věci a tím, že se sháníme po ještě dražších dárcích,“ vysvětluje olomoucký psycholog Lubomír Smékal.

Podle něj by rodiče měli kupovat dárky, které budou děti rozvíjet. „Měly by to být věci, které dítě provokují k činnosti, k nějaké aktivitě. Myslím si, že dobrým darem je třeba knížka, na kterou se v průběhu roku docela zapomíná a tohle je docela dobrá příležitost. A pak různé stavebnice a hry, které dítě budou rozvíjet,“ dodal psycholog.

PŘEČTĚTE SI DALŠÍ ZPRÁVY Z OLOMOUCKA

Moje OlomouckoSportKulturaPodnikáníČerná kronika