Patnáctý díl soutěže veteránů Hanácký okruh tak nevynechal svoji tradiční olomouckou zastávku při cestě z Čekyně u Přerova a zpět.

„Patnáctý ročník je sice uveden na plakátech, ale vzhledem k tomu, že okruh je pořádán jednou za dva roky, má tento závod už třicetiletou tradici,“ vysvětlil organizátor a tajemník pořádajícího klubu S.K.A.M. Olomouc Jiří Kohlíček.

Doposud nejlépe obsazený ročník soutěže nabídl divákům přes padesát historických vozidel a více než pětadvacet motocyklů, včetně speciální kategorie loukoťových kol, jako byla například Škoda Laurin a Klement z roku 1925, nebo o rok starší legendární Ford T.

„Nejstarším automobilem, který byl na náměstí k vidění, je Chenard & Walcker z roku 1912, ten původně patřil jednomu dánskému šlechtici,“ doplnil Kohliček.

Podívejte se také: Jízda Hanáckým okruhem v Aeru z roku 1934

Podle jeho slov bývá olomoucká zastávka v rámci Hanáckého okruhu pořádána hlavně kvůli divákům, aby si mohli vozy prohlédnout a v soutěži pak také rozhodnout o nejkrásnějším z nich. Závodníkům samotným pak nejde o rychlost, ale o zážitek.

Vítězem tedy není ten, který projede první cílem, ale ten kdo úspěšně absolvuje všechny soutěže a kvízy nachystané podél trasy. „Kvízy se týkají například historie motorismu, nebo témat spjatých s veterány. Nakonec vyhlašujeme téměř šedesát vítězů různých pohárů, dostane se tedy prakticky na každého,“ vysvětlil Kohlíček.

Účastníci soutěže jsou omezeni pouze rokem výroby vozidel, okruh smí jet pouze vozy starší roku 1945. „V Dnešní době totiž je veteránem vlastně i auto z osmdesátých let, snažili jsme se proto odlišit a specializovat na skupinu opravdu historických automobilů,“ řekl organizátor.

Mezi krajkovými slunečníky a dámskými klobouky z počátku minulého století mohli návštěvníci záhlédnout i pána v buřince, který v rukou svíral předválečný samopal Thompson a nebezpečně připomínal gangstera. Padesátiletý Bivoj Kolář z Prahy se přijel do Olomouce podívat ve Fordu model A z roku 1928.

Mnozí jej znají právě z gangsterských filmů o prohibici ve Spojených státech v polovině dvacátých let. „Ano, tento model vozu používali američtí mafiáni také k pašování alkoholu z Mexika,“ vysvětlil svůj převlek.

Na Hanácký okruh se přijel podívat poprvé, protože renovaci veteránu dokončil teprve loni. „Auto jsem koupil na Slapech kousek od Prahy, kde bylo dvacet let rozmontované v kůlně majitele. Chtěl jej původně zrenovovat, ale kvůli zdravotním potížím už toho nebyl schopen. Mě samotnému trvala kompletní renovace čtyři roky,“ popsal cestu ke svému automobilu.

Osmdesát let starý Ford si spotřebou a rychlostí příliš nezadá ani s modernějšími vozy. „Jede to po rovině i devadesátkou, žena mne někdy musí krotit. Volá na mě, zpomal, vždyť se to rozsype. Spotřeba benzínu se pak pohybuje okolo dvanácti litrů,“ pochlubil se Kolář.

Na dotaz po výší sumy investované do renovace a nákupu se jen usmál a kroutil hlavou. „Cenu vám nepovím, ale v roce 1928 se v americe tohle auto prodávalo za 495 dolarů,“ řekl.