To slovo mně bylo docela blízké, vždyť díky volbám fotbalovým jsem se jich opakovaně zúčastnil a k tématu napsal i knížku (2005) se stejným názvem.

Nelíbila se ale fotbalovým mocným, bylo v ní příliš pravdy. A tak se naplnila i slova Marcela Pagnola: „Pravda je vůbec to nejobtížnější, co lze lidem předložit k věření“.

Ano, příjemné heslo bez obsahu může být víc než program, líbivé řeči víc než činy a retušovaná tvář přemůže i chytrou hlavu. U voleb jde o jedno jediné. Bez ohledu na charakter komunální či parlamentní padne rozhodnutí voličů předat na čtyři roky moc do nějakých rukou.

Proto je volba pro každého občana důležitá a účast ve volbě by měla být samozřejmostí. Jak však zajistit to nejpodstatnější, předat správu věcí veřejných do rukou těch nejlepších, zkušených a vyvolených. A to s vědomím, že jejich kvalita se pozná teprve po delším čase.

Opakovaně si kladu otázku, zda při správě státu nám například „oranžová“ strana za ty roky postavila do čela vždy svého skutečného lídra. A po ohlédnutí se za vládnutím od roku 2002 o tom úspěšně pochybuji. Zkuste si ty čtyři politiky také vedle sebe představit.

Jak intuicí poznat kvalitu a osobnost člověka? Josef Kemr jednou řekl „Vězte, tak jak myslíte a jak žijete, to všechno se vám píše do tváře a zračí v očích“. Takže pozorně se dívat. Ale také se zajímat, přemýšlet, předvídat a hlavně nezapomínat!

Opakovaně ve svých komentářích upozorňuji na roli politiků zejména komunálních. Budování dobré adresy, rozumná rozhodnutí o investicích a dalších výdajích obcí, to vše musí zvolení realizovat s péčí řádného hospodáře.

Pro voliče proto nestačí zakroužkovat volební stranu, musí znát konkrétní osoby a hlavně z minulosti jejich přínos či selhání. Samozřejmě v menších celcích to má občan jednodušší. Každý zná každého a práce je viditelná.

Ale co ve městech velkých jako Olomouc? Dostanete do schránky hlasovací lístky na nichž mnohdy neumíte dát ruku do ohně ani za lídra strany a osoba známá, vašemu srdci blízká, se tulí na kandidátce jiné strany, která se ale zase nezamlouvá vašemu přesvědčení. Takže kroužkovat.

Ale co když nám onen politik mění směry a bez ohledu na přesvědčení skáče z uskupení do uskupení. Ze svého pohledu mohu konkrétně zavzpomínat, vždyť jsem o tom psal již před volbami 2014.

Na plakátu „modré“ strany se vyjímala známá olomoucká herečka a u pusy měla text: „Pomáháme městu“. A já tehdy v září napsal do časopisu Hattrick: „Že se nestydí“. 

A protože jsem tu jejich „pomoc“ v čase docela vnímal a také s ní byl konfrontován, napsal jsem tehdy: „Pít se musí a voda je neuvěřitelný produkt, to zahraniční firmy ví dobře. A ti politici, kteří jim ji za času svých funkcí v obcích prodali, nás dostali do situace placení vyšší ceny bez možnosti zasáhnout. Na rozdíl od obcí, které si ji ve správě ponechaly. Jezdit hromadnou dopravou by mělo být levné a jsou města, kde se jezdí zdarma. Ale tam, kde se doprava prodala do soukromých rukou, se bez levného lístku jezdit nikdy nebude. Jsou i taková města, která odmítnou postavit akvaparky na svém pozemku s napojením na stávající bazény, aby je vystavěli na pozemcích „cizích“ za mnohonásobně více a s provozem zadlužujícím město milionovými ztrátami ročně. A tak volební hesla ztratila zábrany“.

Olomouci schází jasná koncepce a moudré rozhodování

Když jsem realizoval jeden z největších olomouckých prodejů fotbalisty do zahraničí, sám jsem vliv politiků pocítil. Na úrovni nejvyššího vedení města jsem byl upozorněn, že mám hráče prodat za jimi doporučenou (nižší) sumu. Zprvu jsem nechápal, proč akcionář (tehdy město) nechce větší peníze do „svého“ klubu, abych posléze zjistil, že ten rozdíl ceny je již rozplánován mezi agenta hráče a politiky. Půl napůl. Napsal jsem o tom podrobnou zprávu a všem kompetentním ji v klubu předal.

Ani po deseti letech jsem odpověď od žádného nedostal. Ty osoby jsem však pozoroval dál. „Nezklamaly“. A teď k dokončení myšlenky. Zmíněná politička se letos objevila na billboardu jiného uskupení a tak jsem si se zájmem přečetl její aktuální rozhovor na osobním webu. Chce dál „pomáhat městu“, ale nyní již v jiném dresu jiné smečky. Ta minulá ji pro letošní volby již neoslovila… Pamatovat si je důležité!

Nikdy jsem se v obecné politice neangažoval a v žádné straně nebyl. Jen jsem ji za „totáče“ cítil za krkem. Mého dědečka, jako obroditele agrární strany v padesátých letech, coby kulaka připravili ve vězení o život.

Ve sportovní branži jsem ale, nejen v Olomouci, jako sportovní politik pár věcí dokázal. Město Olomouc má velký potenciál, a proto jsem se rozhodl v letošních komunálních volbách kandidovat a nabídnout své zkušenosti.

Přemýšlel jsem v této nové roli, jak realizovat věci, které jsem dříve podroboval kritice a jak se prezentovat. Moje názory na společenské dění, sport, kulturu i politiku včetně mých představ jak a co dělat, a to i s připomenutím uplynulých činů politiků, může zájemce najít na webu www.jirikubicek.cz.

Olomouc je vzhledem ke své celkové atraktivitě dobrou adresou nejen pro život, ale i pro uspokojování potřeb kulturních, sportovních a jiných.

A tady se zdá v posledních letech, že městu schází jasná koncepce a moudré rozhodování o čemž svědčí nejen neúměrné zadlužování městského rozpočtu. Máme jeden z nejhorších zimních stadionů v republice, nejasnou podporu jednotlivých sportů provázenou značným lobováním či necitlivé zásahy do fungující kultury.

Podpora musí dostat jasnou koncepci a profesionálové by měli mít navrch před stranickými zájmy. Některé země Evropy, které ví jak dlouho a pracně se budují koncepce, to již vyřešily. Mám na mysli třeba fotbal a hokej ve Švýcarsku nebo basketbal ve Španělsku.

Dobré příklady lze získat i z našich měst. Komunální volby se blíží. Teď je čas na přemýšlení, kdo je kdo.

A pak nepropást DEN VOLBY. Den, kdy je volič zase na chvíli pánem. A za ten pocit ta procházka v říjnu stojí…

Autor: Jiří Kubíček
bývalý funkcionář SK Sigma Olomouc
kandidát SPD-SPOZ pro říjnové komunální volby v Olomouci

Předvolební speciál
Připravili jsme pro vás několik předvolebních speciálů, které vám umožní seznámit se s názory kandidátů. Jejich představení najdete na stránkách našich novin, na našem webu, ale také ve speciálním vydání našeho týdeníku, který vychází příští týden. Máte-li postřeh k tématu, pošlete jej na e-mail: volebnispecial@vlmedia.cz