Výpravní budovu, která slouží cestujícím na 150 let, nahradí menší vlakové nádraží moderního střihu. Náklady na rekonstrukci dosáhnou 29 milionů korun a hotovo by mělo být do konce příštího roku.

„Nesouhlasíme s tím. Takovou budovu už nikdo nepostaví, má genius loci. Zmizí kus historie města,“ zlobili se paní Světlana a pan Svatopluk, když se dozvěděli o nové podobě výpravní budovy. „Kam budeme chodit na pivo? Na pumpu, do Lidlu?“ dodal tehdy důchodce.

Modernizaci nádraží ve Šternberku plánovaly České dráhy a následně Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dlouho.

„Projektanti hledali optimální řešení stavebních úprav tak, aby si nádraží zachovalo svůj původní ráz a zároveň odpovídalo současným potřebám železniční dopravy. Z tohoto pohledu je nutné odbourání patra i bočních částí objektu,“ reagovala již dříve na kritiku mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Proměna historické budovy, která je ze tří čtvrtin nevyužitá, bude totiž zcela zásadní.

„Rekonstrukci jsme zahájili demoličními pracemi na jižním křídle výpravní budovy,“ popisovala již probíhající práce mluvčí SŽDC Nela Friebová.

„Jižní část bude odbourána, stejně tak severní a 2. nadzemní podlaží. Opraven bude přístřešek a dlažby. Součástí rekonstrukce nádraží je vestavba WC a úprava prostoru pro veřejnost. Budova se kompletně zateplí, zajistí se výměna oken a dveří, nový orientační systém pro cestující a rekonstrukcí projde i prostor pro zaměstnance,“ shrnula proměnu.

Omezení služeb a komfortu

Cestující by měli počítat s tím, že stavba omezí služby a pohyb v rekonstruovaném objektu.

„V závislosti na postupu prací dojde k určitým omezením služeb a komfortu cestujících na nezbytně nutnou dobu,“ upozornila mluvčí SŽDC.

Přestavba nádraží by podle SŽDC a smlouvy podepsané se zhotovitelem měla být hotova do konce příštího roku. Vyžádá si 29 milionů korun.

Na trase mezi Olomoucí a Uničovem se bude bourat a stavět i v dalších železničních stanicích.

Největší investicí je však samotná elektrizace tratě, která byla před třemi týdny zahájena v Uničově na tříkilometrovém úseku směrem na Šternberk. Jedná se o zásadní investici a vůbec první regionální trať v České republice, kde SŽDC zavede až 160 kilometrovou rychlost. Stát to bude 3,9 miliardy korun.