Pracovníci obchodů už přebírají malé či příliš velké oblečení, dvakrát darované stejné hračky i další věci, které se obdarovaným nelíbí.

Obchodníci nemají povinnost takové zboží brát zpět, ale v mnoha případech vycházejí lidem vstříc.

„Vnoučkovi jsme koupili k Ježíškovi mašinku, ale bohužel dostal tu samou ještě dvakrát. Tak jsme ji museli vyměnit. Tohle se nám ale ještě nestalo,“ řekla u olomouckého Globusu čtyřiapadesátiletá Naděžda Koubková z Moravské Třebové.

S tímto důvodem výměny se pracovníci obchodů setkávají nejčastěji.

„Na to, že jsme měli na Štěpána otevřeno první den po nadílce, tak přišla strašná spousta lidí. Na informacích nechtěli nic jiného než vyměnit nebo vrátit nevhodné dárky. Nejčastěji proto, že mají stejný dárek dvakrát nebo se tomu, kdo ho našel pod stromečkem, nelíbí,“ řekla v pátek pracovnice informací olomouckého Teska.

Zákazníci to potvrzují.

„Dostal jsem bundu, ale byla mi velká. Tak jsem ji šel vrátit. Ani jsem dlouho nečekal a vrátili mi rovnou peníze. Tak jsem se šel hned podívat na novou,“ těšil se sedmatřicetiletý podnikatel Radovan Krmela z Olomouce.

Poměrně vstřícní jsou ve všech obchodních domech, ale v každém z nich mají své podmínky.

„V naší společnosti platí záruka výměny zboží. Zákazník si může vybrat, jestli chce zboží vyměnit nebo vrátit peníze. Samozřejmě je možné záruku uplatnit v případě, že zboží je porouchané či poškozené. Nejlepší je však vždy předložit paragon,“ řekl mluvčí Kauflandu Michael Šperl.

Inspekce: Vzít zboží zpět není povinnost

Ovšem někdy mohou lidé narazit.

„U nás je možné vracet jen nepoužité zboží. Potravinářské výrobky lze vracet jen před uplynutím data doporučené spotřeby. Pouze CD, DVD, audiokazety, VHS kazety, PC hry, šperky a metrové zboží nelze vyměnit ani vrátit peníze,“ uvedl jednatel Globusu Petr Vyhnálek.

Někteří zákazníci míní, že na výměnu zboží mají právo, což vyvracejí pracovníci obchodní inspekce.

„Spotřebitel má pouze možnost reklamovat zboží, když má vadu. Povinností prodávajícího není vzít nezávadné zboží zpět, záleží jen na jeho ochotě. Pokud však o takové službě navíc informují někde písemně, tak už je to jejich povinnost,“ řekla Danuše Kotalová z České obchodní inspekce.

Obchodníci, kteří výměnu zboží slíbili (ale i ti ostatní), se budou s řadami zájemců setkávat ještě několik dní.

„Vracet dárky chodí opravdu hodně lidí. Očekáváme, že příští týden se jejich počet ještě zvýší,“ řekla pracovnice informací olomouckého Globusu.