Stát s hledáním takzvaného koncesionáře hodlá začít letos ve 3. čtvrtletí, kdy vypíše kvalifikační kolo. Na semináři k projektům PPP v poslanecké sněmovně to minulý týden uvedl Martin Janeček, ředitel Odboru liniových staveb na ministerstvu dopravy. Vláda využití projektu PPP pro D35 schválila loni v srpnu.

Konkrétně jde o navazující úseky Opatovec – Staré Město (16,6 km) a Staré Město – Mohelnice (18,2 km). Z celkových téměř 35 kilometrů dálnice má přitom přes pět kilometrů vést ve dvou tunelech. Tunel Dětřichov bude měřit téměř čtyři kilometry, tunel Maletín 1,3 kilometru.

„Máme ambici zahájit obě stavby ve druhém pololetí roku 2025,“ řekl Janeček.

Oba úseky už mají územní rozhodnutí. Předpokládaná cena obou staveb je zhruba 32 miliard korun, financování koncesionářem však bude zřejmě vypadat jinak. Ten si do ceny zahrne i dlouhodobá rizika a také údržbu, kterou bude pro stát vykonávat i na navazující části dálnice Litomyšl – Opatovec, kterou postaví ŘSD ve své režii. Stavba má být hotova v roce 2027.

close Mapa budoucí dálnice D35 do Mohelnice. info Zdroj: ŘSD zoom_in Trasa budoucí dálnice D35 mezi Mohelnicíc a Starým Městem

Stát sáhnul po projektu PPP pro dálnici D35 po dosavadních zkušenostech s pilotním projektem na dálnici D4, které hodnotí jako pozitivní. D4 financuje a buduje sdružení Via Salis, které tvoří francouzské firmy Vinci Highways a Meridiam.

Jde o první tuzemský dálniční projekt PPP. Investice zahrnuje projektování, financování a stavbu 32 kilometrů dálnice D4 z Příbrami do Písku a modernizaci a údržbu dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků.

Podle smlouvy se státem má být stavba hotova v prosinci 2024. Dalších 25 let se o ni bude Via Salis starat. 

„Plnění smlouvy probíhá bez komplikací, dodavatel plní termíny a dnešní optikou není termín otevření dálnice ohrožen,“ sdělil Janeček. Podle něj je stavba zhruba v polovině, neboť je prostavěno 49 procent celkového objemu investice.

Text uveřejněný na serveru Zdopravy.cz