„Stavba dálnice D55 v úseku Olomouc - Kokory bude zahájena příští rok. Aktuálně přijímáme nabídky zhotovitelů a současně pokračuje skrývka ornice a přesné vytyčení,“ informoval ve středu mluvčí ŘSD Miroslav Mazal.

Předpokládaná hodnota zakázky je 2,41 miliardy korun bez DPH. Stavba 7,6 kilometru dlouhého úseku D55 zahrnuje celkem 131 stavebních objektů včetně osmi nových mostů a osmi protihlukových stěn.

Na vybraných lokalitách mezi Olomoucí a Kokory ještě před zahájením hlavních stavebních prací od léta probíhá záchranný archeologický výzkum.

ŘSD má otevřenou cestu k výstavbě další části autostrády poté, co NSS 17. října vyhověl kasační stížnosti podané Ministerstvem dopravy a ŘSD a zrušil rozsudek Krajského soudu v Ostravě z listopadu 2021, v němž ŘSD přišlo o vydané stavební povolení.

NSS vrátil věc do Ostravy k dalšímu projednání. Krajský soud podle NSS nesprávně vyhodnotil, zda byla výstavba dálnice a souvisejících staveb v areálu žalobkyně dostatečně koordinována.

Obavy zemědělců z Velkého Týnce

U krajského soudu vloni uspěla se žalobou společnost AGRA Velký Týnec. Zemědělci se obávají dopadu stavby a provozu na dálnici na chov zvířat.

V místě budoucího staveniště dálnice mají kalovou jímku, bez níž nelze chovat dobytek. Společnost má na okraji Krčmaně v blízkosti budoucí dálnice stovky krav.

Konkrétně k demolici jímky NSS uvedl, že z podmínek povolení vyplývá, že nemůže dojít k demolici jímky, jež je podmínkou výstavby dálnice v tomto úseku, dokud nebude v areálu zprovozněna nová jímka.

Krajský soud v Ostravě podle mluvčí Vilemíny Hany Ondrušové již obdržel rozhodnutí NSS, jehož právním názorem je nyní vázán. Žalobu bude soud projednávat ještě v prosinci.

„Pravděpodobně by mělo být rozhodnuto,“ sdělila.

Pokud nenastanou žádné další komplikace, měli by motoristé podle harmonogramu výstavby vyjet po novém úseku D55 v roce 2026.

Nový dálniční úsek má ulevit především obyvatelům Krčmaně, odkud odvede tisíce aut, které vesnicí denně projíždějí.