„Jedná se o první část dálničního propojení Olomouce a Přerova, které nahradí kapacitně již nedostačující silnici I/55,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. „Nová směrově dělená komunikace zvýší v místě zásadním způsobem bezpečnost a plynulost dopravy. Díky dálnici se také výrazně zlepší životní podmínky obyvatel obce Krčmaň, z které bude díky dálnici odvedena veškerá tranzitní doprava,“ sdělil Mátl.

Nesouhlas zemědělců

ŘSD odstartovala stavbu dálničního úseku do Kokor, i když společnost Agra Velký Týnec podala odvolání proti povolení na některé související stavební objekty.

„Stavební povolení na hlavní trasu je v právní moci. Práce, které jsou nejklíčovější, můžeme zahájit bez problému. Dílčí objekty by posléze bránily výstavbě, ale nejsou to objekty na kritické cestě,“ zdůraznil Mátl.

ŘSD jedná se zemědělskou společností a podle Mátla během několika týdnů by mělo dojít k dohodě.

„V tuto chvíli se zpracovávají určité dohody. Věřím, že ještě nějaká jednání proběhnou dnes a v průběhu tohoto a příštího týdne povedou k tomu, že budeme schopni podepsat si vzájemnou dohodu a odvolání, která byla proti stavebním povolením podána z jejich strany, budou stažena a stavba bude moci pokračovat bez jakýchkoliv komplikací,“ uvedl Radek Mátl.

Vizualizace D55 Olomouc - Kokory

Fotogalerie: Dálnice D55 Olomouc - Kokory. Vizualizace

Společnost Agra Velký Týnec dostala předchozí spor kvůli D55 k Ústavnímu soudu. Neuspěla. V případě dílčích stavebních objektů souvisejících s trasou dálnice - zahrnuje například přeložku silnice III/4353, most na této silnici, nebo polní a přístupové cesty u budoucí dálnice - namítají, že se kvůli dálnici nedostanou na některá obdělávaná pole.

„Projektová dokumentace vůbec neřeší převýšení terénu. Takové sjezdy se sklonem cca 40 stupňů jsou zcela nevhodné, přes takové sjezdy velká a těžká technika jezdit nemůže,“ stojí v odvolání. Stavbou by podle společnosti vznikl nepřístupný blok zemědělských pozemků.

Na úsek z Olomouce do Kokor podepsalo ŘSD smlouvu se společností EUROVIA CS, která předložila nabídkovou cenu 1,95 miliardy korun, bez DPH. Hotovo by mělo být ke konci roku 2025.

Úleva pro Krčmaň

close Poděkujte hasičům info Zdroj: Grafik redakce zoom_in Poděkujte hasičům Úlevu to přinese zejména lidem v Krčmani, odkud obchvat odvede tisíce projíždějících aut ze stávající silnice I/55. „Měli jsme strach, že se výstavby nedočkáme. Těšíme se, až bude hotovo,“ reagovala starostka Krčmaně Eva Sztwioroková.

Obec vyhlíží obchvat zhruba dvacet let. Po stávající silnici první třídy, která probíhá obcí, denně projede i přes 20 tisíc aut.

„Situace je čím dál neúnosnější. Stává se spousta dopravních nehod a řidiči nerespektují náš semafor. Naskočí červená, děti přecházejí silnici po přechodu u školy, ale řidiči jedou, nezastaví. Už aby doprava byla převedena na dálnici. Uleví se nám,“ dodala starostka s tím, otřesy trpí domy podél průtahu.

Úsek do Přerova? Začátek za dva roky

ŘSD připravuje také druhou část dálnice z Kokor do Přerova, kde výstavbu zdrželo odvolání Rokytnice a vlekoucí se soudní jednání.

ŘSD se s obcí dohodla o pokračování přípravy dálniční stavby, kterou již nebude blokovat, a ŘSD naopak přislíbila spolupracovat v rámci přípravy cyklostezek.

Na zbylý úsek do Přerova má ŘSD dokumentaci pro stavební povolení a zahajuje majetkoprávní přípravu.

„Během příštího roku plánujeme vyhlásit výběrové řízení na zhotovitele, abychom mohli následně v roce 2025 stavbu zahájit,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

VIDEO: Ředitel ŘSD Radek Mátl o dálnici Olomouc - Přerov

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl k dálničnímu propojení Olomouce a Přerova. | Video: Tauberová Daniela

Součástí v úterý zahajované stavby z Olomouce do Kokor je také oboustranná odpočívka Majetín, která však podle ŘSD bude zprovozněna až společně s dálničním úsekem z Kokor do Přerova.

Po autostrádě do Zlína či Hodonína

Od Olomouce povede D55 kolem Přerova, Hulína a Otrokovic, kde bude prostřednictvím dálnice D49 napojený Zlín.

Přes úseky kolem Uherského Hradiště, Bzence a Hodonína bude D55 v budoucnu u Břeclavi napojena na dálnicí D2.

„V provozu je aktuálně 19, ve výstavbě 30 kilometrů. Po dokončení bude celková délka dálnice D55 100 kilometrů,“ informoval mluvčí ŘSD Jan Studecký.