NSS vrátil krajskému soudu věc k dalšímu řízení, vyplývá z jeho rozhodnutí, které je vyvěšené na webu soudu

Výběrové řízení na dodavatele vypsalo Ředitelství silnic a dálnic již v létě, aniž však mělo pravomocné stavební povolení. Odhadovaná cena stavby je 2,41 miliardy korun.

Vizualizace dálnice D55 Olomouc - Kokory
D55 Olomouc - Kokory: ŘSD hledá firmu, která úsek postaví

U NSS uspělo ministerstvo dopravy s kasační stížností. U krajského soudu totiž původně uspěla zemědělská společnost AGRA Velký Týnec, která se obávala dopadu na chov zvířat. V místě stavby má kalovou jímku.

NSS však při meritorním přezkoumání případu uvedl, že stavební povolení i projektová dokumentace ke stavbě dostatečně zohledňují povinnost stavebníka stavět tak, aby nebyla ohrožena kontinuita zemědělské výroby a musí postavit novou kalovou jímku dříve, než bude stará zbouraná.

V úseku už běží od jara přípravné práce, zakázku získala Eurovia CS. Povolení pro hlavní stavbu ale chybí. Začal již i archeologický průzkum.

Příprava staveniště D55 Olomouc - Kokory, 10. března 2022
D55 z Olomouce do Kokor už chystají "plac". Stavět ale ještě nelze

Zemědělský podnik proti stavbě bojuje dlouhodobě. Krajský soud v Ostravě označil za problém koordinaci výstavby souvisejících staveb pro zemědělský areál.

Už dříve firma uvedla, že jí vadí budoucí trasa hlavně v tom, že by místní skot přišel o prostor pro klidnou pastvu. To by se pak údajně mohlo negativně projevit jak na životě samotných zvířat, tak na produkci živočišných výrobků, zejména mléka.

Stavba průpichu v Přerově,  17. října 2022. Auta zatím projíždějí v režimu 1+1 - v jednom pruhu nové komunikace ve směru na Zlín, ve druhém pak na Olomouc.
Průpich je ve finiši, nová čtyřproudovka přes Přerov otevře v termínu

Celkem 7,6 kilometru dlouhý úsek dálnice D55 povede od křižovatky s dálnicí D35 v Olomouci až před obec Kokory. Na novou dálnici má navázat úsek Kokory – Přerov. Ten se má začít stavět v roce 2024. Dálnice výrazně urychlí spojení z Olomouce do Přerova, které dosud vede po silnici I/55.

Dálnice je navržena jako čtyřpruhová o šířce 25,5 metru. Začátek dálnice je mezi křižovatkou Holice a Velký Týnec navržen v šestipruhovém uspořádání pro průplety vozidel v obou směrech.

Trasa křižuje i navrženou trasu průplavu Dunaj – Odra – Labe, který tlačí prezident Miloš Zeman a vodní betonová a projekční lobby. Protíná i regionální biokoridor, který přechází ekoduktem. Na konci trasy vznikne odpočívka Majetín.

Nedokončená západní tangenta zatím přivádí šňůry aut na problematický rondel u olomouckého Globusu
Přípravy západního obchvatu Olomouce pokročily. Začátek stavby je na dohled