„Aktuálně probíhá představební fáze čili příprava staveniště. Předmětem prací je kácení dřevin či skrývka ornice,“ potvrdil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Studecký. „Vysoutěžená firma Eurovia zajistí přípravu za cca 24 milionů korun bez DPH. Kácení dřevin či skrývku ornice provádíme vždy v době vegetačního klidu,“ sdělil.

ŘSD má vykoupenou většinu pozemků. O některých parcelách se však stále jedná. „Výkupy stále probíhají, vykoupeno je 95 procent pozemků,“ upřesnil mluvčí.

Letos archeologové

Realizace D55 Olomouc – Kokory je nyní v představební fázi.

Stavět nelze, i kdyby bylo vše připravené – v letošním roce ještě bude probíhat například archeologický průzkum. ŘSD nemá v ruce pravomocné stavební povolení.

Krajský soud v Ostravě vloni v listopadu vyhověl žalobě společnosti Agra Velký Týnec, zrušil rozhodnutí ministra dopravy ve věci stavby „D55 5501 Olomouc – Kokory“ a vrátil věc k dalšímu řízení.

Ministerstvo dopravy podalo proti rozsudku krajského soudu kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu ČR.

„Nejvyšší správní soud o této stížnosti doposud nerozhodl,“ sdělil Martin Brychta, tiskový mluvčí ministerstva dopravy.

Nejvyšší správní soud obdržel kasační stížnost 27. prosince.  „Nejvyšší správní soud se touto kasační stížností zabývá. Probíhají procesní úkony,“ sdělila mluvčí Nejvyššího správního soudu ČR Sylva Dostálová.

Požadavky zemědělců

Společnost Agra Velký Týnec se nevzdala poté, co neuspěla s rozkladem podaným proti rozhodnutí ministerstva dopravy, jímž byla stavba dálnice „D55 5501 Olomouc – Kokory“ povolena.

Zemědělci chovají na okraji Krčmaně v blízkosti budoucí dálnice na 600 kusů skotu. Autostráda jim odřízne prostor, kde se krávy pasou a pod dálničním tělesem přijde firma o starou kalovou jímku. Ta bude postavena nově na jiném místě.

Podle krajského soudu je hlavní problém v koordinaci výstavby souvisejících staveb: nová kalová jímka a další objekty v zemědělském areálu.

Nutné je doplnit podmínku, která upraví předstih výstavby objektů v areálu zemědělské společnosti a podmíněnost demolice kalové jímky výstavbou nové.

Na D55 čekají nejen řidiči, ale i Krčmaň, kterou protíná stávající tah na Přerov a lidé trpí narůstajícím provozem.

„Věříme, že to snad brzy dopadne a termín zahájení stavby nebude ohrožen,“ reagoval starosta obce Zdeněk Jančo.

V aktualizovaném infoletáku ke stavbě D55 Olomouc–Kokory počítá ŘSD se zahájením stavby v roce 2023. Jezdit by se mělo v roce 2026.