„Se zhotovitelem posledního úseku D1 u Přerova skutečně jednáme o možném zkrácení této stavby. Zatím vychází teoretická možnost, že místo zprovoznění na jaře 2026 bychom začali jezdit už před Vánocemi 2025. Každé urychlení velké dálniční stavby s sebou samozřejmě nese i nějaké vícenáklady a právě o těch je mimo jiné třeba jednat i se Státním fondem dopravní infrastruktury,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Přestože se investor i nadále potýká s námitkami ekologických aktivitistů, zpoždění kvůli tomu nehrozí. „Poslední právní podání sdružení Děti Země proti výstavbě dálnice D1 u Přerova nemůže mít dopad na stavbu hlavní trasy,“ řekl Rýdl.
Betonáž mostu brzdila extrémní vedra
Stavba dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem v posledních měsících významně pokročila.
„Nacházíme se zhruba v polovině díla, a to ze stavebního pohledu, ale i s ohledem na termíny. Založené jsou všechny mosty, na většině máme spodní stavbu a nyní provádíme první velkou betonáž mostovky, pokud nepočítám ocelovou estakádu, která už je v pokročilejším stadiu rozestavěnosti,“ shrnul ředitel stavby Petr Černík ze zhotovitelské firmy Strabag.
Přestože přípravy na betonáž dálničního mostu v Tovačovské ulici začaly už minulý týden, samotné práce zahájili dělníci teprve nyní - a to kvůli extrémním vedrům, která panovala.
„Vlastní betonáž byla posunuta až na tento týden a začali jsme ve tři hodiny ráno. Betonárky kvůli vysokým teplotám nedokázaly úplně garantovat kvalitu betonu - má to tedy své důvody klimatické i časové, abychom nekončili za tmy a nezahlazovalo se při umělém osvětlení,“ popsal Černík.
Most se nachází ve výšce čtyři až šest metrů nad zemí. „Nová vozovka povede zhruba v místech, kde je nyní provizorní přeložka. Bude zde vybudována nová ulice Tovačovská včetně nájezdových ramp. Šířkově a směrově bude vypadat jinak, než ta stávající,“ řekl.
Dělníci nyní pracují na celkem třinácti stavebních objektech.
„Z toho jsou hlavní dva mosty - ten v Tovačovské ulici, který má délku 150 metrů, a pak estakáda nad železniční tratí, která překlene řeku Bečvu a chemičku. Na estakádě je již téměř hotová ocelová konstrukce a začíná betonáž mostovky,“ zmínil Černík.
Podle olomouckého hejtmana Josefa Suchánka, který se přijel podívat, jak stavba postupuje, kraj každé zkrácení termínu vítá. „Je to pro kraj a řidiče v regionu významná stavba, a proto jsme v kontaktu jak s ministerstvem dopravy, tak ŘSD. Za mě velká spokojenost a poděkování za spolupráci se státem, ministerstvem dopravy a ŘSD,“ zmínil Suchánek.