Záměrem tvůrců projektu bylo vytvoření bezpečnějšího průjezdu cyklistů a zároveň nechtěli zahltit prostor lesem značek. Podle koordinátora BESIP je tam ale nyní křížení jednotlivých druhů dopravy řešeno nešťastně a potřebovalo by úpravu.
Červené "cyklopásy" přes silnici
Díky úpravám, které na starém autobusovém nádraží probíhaly od května, vznikl u vjezdu od Šantovky prostorný chodník pro bezpečný pohyb pěších.
Na opačné straně, směrem k budově polikliniky a záchranné služby je teď nově upravená cyklostezka s vodorovným značením. Další novinkou jsou na několika místech výrazné červené asfaltové pruhy na vozovce.
Část řidičů, chodců i cyklistů po dokončených úpravách zřejmě ještě tápe a není si úplně jistá tím, kdo tam teď má přednost.
BESIP: Projekt by potřeboval revizi
„Červené asfaltové pásy bohužel ´nabádají´ cyklisty, aby projížděli plnou rychlostí od parku až k semaforům na třídě Svobody, aniž by se rozhlédli a zastavili před každým vjezdem na vozovku. Zoufalí řidiči jim průjezd umožňují, protože při pohledu na červený asfalt neví, co mají dělat. Do toho chodci, kteří procházejí od přechodu na třídě Svobody po červeně vyznačené cyklostezce a za pokřiku a zvonění cyklistů po ní pokračují až do parku. O kolizní situace tam bohužel není nouze, navíc je tam velký pohyb autobusů,“ popsal Miroslav Charouz, krajský koordinátor BESIP.
Zároveň vysvětlil, jak se mají všichni účastníci provozu v nově upraveném prostoru autobusového nádraží chovat, aby nedocházelo ke kolizím a nebyla ohrožená bezpečnost chodců či cyklistů.
„Řidič tam má projíždět sníženou rychlostí, na červeném asfaltu má samozřejmě přednost a kolařům ji nedává. Cyklista musí podle vodorovného značení na cyklostezce před každým najetím na vozovku zpomalit a dát přednost řidiči. Někteří to bohužel nedělají a jedou plnou rychlostí až do parku. Je vidět, že tam lidé tápou a platí to také pro pěší účastníky provozu,“ poznamenal krajský koordinátor Besip.
Nahrává se anketa ...
Ve směru od Šantovky přibyl podél cyklostezky prostorný chodník, u budovy polikliniky a záchranné služby by lidé měli využívat ten stávající a nekřížit zbytečně cestu cyklistům.
„To tam ale téměř nikdo nedělá a než by lidé došli až na chodník, jdou po cyklostezce. Je to bohužel nešťastně řešené. Podle mého názoru je potřeba udělat důkladnou revizi celého projektu. Za mě je potřeba odstranit červené asfaltové pruhy, které jsou teď vyznačeny na vozovce. Pro řidiče i cyklisty jsou bohužel velmi matoucí,“ míní Miroslav Charouz.
Radnice: Jediné možné řešení
Současné řešení převedení cyklistů přes prostor bývalého autobusového nádraží je podle mluvčí města Jany Doleželové jediné, které umožňuje zákon. Nemůže tam být společná ani dělená stezka pro chodce a cyklisty.
„Kvůli vyhlášce o bezbariérovosti, která by na dvou ze tří míst umožnila přechod přes plochu parkoviště pouze s ostrůvkem. Pak by se tam ale zase nevytočily autobusy. Právě kvůli bezbariérovosti pro chodce bylo v rámci tohoto projektu nutné upravit část chodníku z Vídeňské ulice k budově záchranné služby,“ vysvětlila Jana Doleželová.
Na místě už podle ní probíhá monitoring pohybu chodců, cyklistů i motoristů, který budou odborníci vyhodnocovat.
Prověřovat budou i možné umístění dodatkové tabulky k cyklostezce, která by tam chodcům umožnila vstup. Tuto variantu ale musí posoudit policie České republiky, odbor dopravy a stavební úřad.
Červený pruh jako upozornění
Mluvčí města Jana Doleželová upozornila na to, že chodci a cyklisté v této lokalitě stále mají oddělené trasy. Chodci na chodníku před budovou záchranné služby, cyklisté na vyznačeném koridoru přes parkoviště.
Červené pruhy na vozovce jsou výstrahou pro motoristy a upozorňují je na to, že se ve vozovce mohou objevit cyklisté.
„Ti tam nemají umožněný neomezený pohyb. Naopak, velmi apelujeme na cyklisty, aby ´četli´ dopravní značení. Na konci každého ostrůvku je vodorovné dopravní značení ´dej přednost v jízdě´. Při vjíždění do vozovky skutečně musejí dát přednost projíždějícím vozidlům. Nové propojení pro cyklisty mezi Smetanovými a Bezručovými sady je bezpečný způsob, jak je mezi parky převést. Musejí ale dodržovat předpisy,“ konstatovala Jana Doleželová.
Autor projektu: Les značek jsme nechtěli
- Projekt na úpravy, které proběhly na starém autobusovém nádraží na tržnici, vypracoval projektant dopravních staveb Petr Smítal v roce 2019.- Letos v lednu byl návrh dopravního značení opět projednán s dopravními inženýry na dopravním inspektorátu Policie České republiky.
„Všichni jsme si vědomi složitosti řešení v tomto území, protože nebyla možnost řešit lokalitu komplexně. Právě s přihlédnutím k tomu, že jde o křížení cyklistických tahů na parkovišti a na autobusovém nádraží s nízkými rychlostmi, jsme navrhli pro cyklisty vždy na konci úseků ochranných ostrůvků vodorovné značení (dej přednost v jízdě). Diskutovalo se také o doplnění svislých značek začátku a konce cyklostezky na každém dílčím úseku, což se nám jevilo jako hodně extrémní. Ve výsledku bychom tím vytvořili značný ´les´ značek, čemuž by se podivovali mnozí uživatelé,“ vysvětlil Petr Smítal.
- Cyklisté se na tomto místě mají řídit vodorovným dopravním značením.
„Věřím, že cyklisté vidí symbol Dej přednost v jízdě a vědí, že mají dát přednost v jízdě, protože vjíždějí na nadřazenou komunikaci. Zároveň motoristé díky červené barvě zbystří svoji pozornost. Jsem přesvědčen, že takto významné cyklistické tahy musí být řidičům zdůrazněny. Aby očekávali, že se zde nachází příčná vazba pro cyklisty a jejich intenzivní provoz. To, že by motoristé nebyli dostatečně informováni, pak může vést k fatální nehodě. Jako před dvěma či třemi lety, kdy v Polské ulici na křížení s cyklotrasou 4 a 5, přišla o život mladá cyklistka,“ vzpomněl Petr Smítal.